ورود / ثبت نام

پردازش تصاویر fMRI - قسمت پانزدهم

از آنجا که تصاویر MRI مرتبط با اشیا فیزیکی هستند، نیاز داریم که به طریقی نقاط تصویر را به نقاط مکانی شئ فیزیکی مرتبط کنیم.

از آنجا که تصاویر MRI مرتبط با اشیا فیزیکی هستند، نیاز داریم که به طریقی نقاط تصویر را به نقاط مکانی شئ فیزیکی مرتبط کنیم. این کار از طریق دستگاه مختصات انجام می شود. ماتریس داده برای یک تصویر از مغز معمولا 3 بعدی است، به طوری که هر بعد در ماتریس مطابق با یک بعد در فضا است. به صورت قرار دادی، به این بعد ها (محور ها) X،Y و Z گفته می شود. در فضای استانداردی که برای تصاویر نورونی استفاده می شود، محور X معرف چپ به راست، محور Y معرف عقب به جلو و محور Z معرف پایین به بالای مغز است( شکل 1).

نمایش 3 محور اصلی در صفحه مختصات استاندارد برای تصویر MRI

شکل1. نمایش 3 محور اصلی در صفحه مختصات استاندارد برای تصویر MRI؛ در تصاویری که به طور مستقیم از دستگاه MRI گرفته می شوند ممکن است جهت محورها متفاوت باشد.

در یک ماتریس داده، یک واکسل مشخص را می توان به صورت [Xvox, Yvox, Zvox] بیان کرد، به طوری که این 3 مولفه مختصات جایگاه نقطه را در طول هر بعد در ماتریس مشخص کنند (که بسته به قرارداد تایین شده در هر نرم افزار از صفر یا یک شروع می شود). مشخصات مربوط به نحوه ذخیره این داده ها ( برای مثال اینکه اولین مقدار x مربوط به راست ترین یا چپ ترین واکسل است)، معمولا در Header تصویر آورده می شود.

ماتریس داده 3 بعدی که در آن مختصات درایه ها مشخص شده است

شکل 2. ماتریس داده 3 بعدی که در آن مختصات درایه ها مشخص شده است.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری