ورود / ثبت نام

ویژه نامه واسط مغز و رایانه - شماره 4

در سال 1870، ادوارد هیتیگ و گوستاو فریچ، یک تحریک الکتریکی را به ناحیه ای مشخص از مغز یک سگ اعمال کردند که باعث حرکت اندام در طرف مقابل بدنش شد.

فعالیت عصبی در قشر موتور و زمینه های مرتبط

در سال 1870، ادوارد هیتیگ و گوستاو فریچ، یک تحریک الکتریکی را به ناحیه ای مشخص از مغز یک سگ اعمال کردند که باعث حرکت اندام در طرف مقابل بدنش شد.

این پدیده نشان داد که مانند ماهیچه ها، مغز از نظر الکتریکی قابل تحریک است.

با انجام این پژوهش و یافتن ارتیاط جنبش اندامی معین به یک ناحیه خاص از مغز، مسئله و سوالی بزرگتر به وجود امد، که آیا قسمت های مختلف مغز و به ویژه قشر مغزی به وظایف متفاوت اختصاص داده شده است؟ هیتیگ و فریتچ یک منطقه مغز را که اکنون به عنوان قشر حرکتی اولیه شناخته می شود، توصیف کردند. همچنین در دهه 1870، دیوید فریر آزمایش هایی مشابه با هیتیگ و فریتش را با استفاده از میمون ها انجام داد.

امروزه جراحان مغز و اعصاب به طور منظم برای نقشه برداری مغز و به منظور شناسایی قشر های مورد نظر در بیماران بیدار انسانی که تحت جراحی برای درمان صرع شدید یا رزکسیون تومور قرار دارند، از تحریک الکتریکی استفاده می کنند. در حال حاضر یک نقشه آشنا از هومونولوس موتور موجود است که در نسخه های مختلف تقریبا در هر کتاب درسی علوم اعصاب بازنمایی می شود (شکل4). این نقشه مناطقی از قشر حرکتی مرتبط با توابع حرکتی متمایز را نشان می دهد.

این یک تصویر از اندام های بدن است که قطعاتی که نیاز به کنترل دقیق¬تر دارند مناطق بزرگتری را به خود اختصاص می دهند.

نقشه هومونولوس موتور

شکل 4) نقشه هومونولوس موتور، نشان دهنده تأثیرات تحریک الکتریکی قشر مغز در بیماران جراحی مغز و اعصاب است.

کتاب واسط های مغز و رایانه

برای مطالعه و اشنایی بیشتر به قسمت دوم کتاب واسط های مغز و رایانه (DOI:10.1093/acprof:oso/9780195388855.003.0002) مراجعه نمایید، این نوشته مباحثی ازجمله آناتومی و نقش های عملکردی مناطقی از مغز که بیشتر مربوط به توسعه فناوری BCI می باشند، را تحت پوشش قرار داده است، که یک پیش زمینه پایه برای کسانی که که با این موضوعات آشنا نیستد، می باشد.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری