ورود / ثبت نام

بهترین رژیم غذایی برای مقابله با پیری مغز

یک رژیم غذایی کم چرب کم کالری ممکن است از مغز در مقابل فعال شدنِ میکروگلیا در موارد التهابی محافظت کند.

یک رژیم غذایی کم چرب کم کالری ممکن است از مغز در مقابل فعال شدنِ میکروگلیا در موارد التهابی محافظت کند.

میکروگلیا یک نوع سلول ایمنی است که مشکل در عملکردش آن را به بیماری‌های مرتبط با مغز و سیستم اعصاب مرکزی و همچنین مشکلاتِ توسعه اعصاب مرکزی مرتبط می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد که فعالیت‌های بدنی و ورزش نسبت به یک رژیم غذایی با کالری پایین اثرگذاری بسیار کمتری در پیشگیری از فعالیت‌های ناشی از التهاب میکروگلیا دارد. این پروسه التهابی به تدریج با پیری افزایش می‌یابد.

میکروگلیا که به عنوان سلول‌های ایمنیِ اصلی مغز و دستگاه عصبی مرکزی توصیف می‌شود، فرآیندهای رشد و عملکرد سلول‌های زیادی در مغز را کنترل می‌کند.

محققان دریافته‌اند که میکروگلیاها نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه‌ی سلول‌های عصبی ایفا می‌کنند. همچنین فعالیت آن‌ها در ارسال و دریافت سیگنال‌های مغزی بین نورون‌ها نیز بسیار حیاتی می‌باشد.

می‌دانیم هنگامی که مغز پیرتر می‌شود، برخی مناطق مغز به دلیل فعالیت‌های میکروگلیاها ملتهب می‌شوند. چیزی که مشخص نیست این است که فرآیند چگونه به نحوه‌ی زندگی و رژیم غذایی پاسخ می‌دهد.

"چاقی و پیری " هردو در جوامع امروزی در حال افزایش هستند، اما نتایج آن در حوزه سیستم اعصاب مرکزی به خوبی مشخص نیست.

محققان اثرات رژیم‌های کم چرب و پرچرب را بر مارکرهای التهابی و فعالیت میکروگلیا در هیپوتالامی موش‌های ۶ ماهه بررسی کردند. در این سن موش‌ها بالغ محسوب می‌شوند ولی هنوز به دوران پیری نرسیده‌اند. این اثر بر دو گروه موش مسن ۲ ساله نیز بررسی شد..

یکی از این گروه‌ها در طول کل دوره زندگی امکان ورزش کردن ( استفاده از چرخ ورزشی به صورت داوطلبانه ) داشتند و گروه دیگر با محدودیت ۴۰ درصدی کالری مواجه بودند اما امکان ورزش نداشتند.

یافته‌ها نشان داد که تنها یک رژیم کم چرب همراه با محدودیت در دریافت کالری می‌تواند جلوی التهاب مربوط به میکروگلیا ناشی از پیری را بگیرد. یک رژیم کم چرب به تنهایی برای اینکار کافی نیست.

محققان همچنین دریافتند که ورزش کردن در جلوگیری از این تغییرات مربوط به پیری، بسیار کم اثرتر از محدودیت در دریافت کالری است. این تحقیق در نقطه مقابل پژوهشی دیگر است که پیشنهاد می کرد ورزش کردن ممکن است باعث کاهش ریسک بیماری های مرتبط با پیری شود.

همچنین پژوهش‌های بیشتری لازم است تا ثابت شود این تغییرات تا چه حدی به تغییراتِ عملکردی سیستم شناختی مرتبط هستند.

تنها هنگامی که چربی رژیم و جذب کالری هردو محدود باشند، تغییرات ناشی از پیری مربوط به میکروگلیا قابل پیشگیری خواهد بود.

منبع: مدیکال نیوز تودی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری