ورود / ثبت نام

ژن‌های قدرتمندی که ممکن است باعث افزایش ابعاد مغز انسان شده باشند

دسته‌ای از ژن‌هایی که فقط در انسان یافت شده است، ممکن است نقش اساسی در تکامل مغز بیش از اندازه بزرگ انسان‌ها داشته باشند.

دسته‌ای از ژن‌هایی که فقط در انسان یافت شده است، ممکن است نقش اساسی در تکامل مغز بیش از اندازه بزرگ انسان‌ها داشته باشند.

محققینی از دانشگاه آمستردام و کالیفرنیا دریافتند که اعضای یک خانواده‌ی ژنی به نام NOTCH2NL در انسان‌ها فعال هستند، اما در میمون‌ها نه. آن‌ها می‌گویند این ژن‌ها از 3 تا 4 میلیون سال پیش به شکل امروزی خود رسیده‌اند، همان زمانی که خط سیر انسان از شاخه‌ی میمون‌های بزرگ ( شامپانزه‌ها، گوریل‌ها و ...) جدا شد. هنگامی که محققان این ژن را از سلول‌های مغزی - که در محیط‌های کشت آزمایشگاهی در حال رشد بودند- حذف کردند، اندام‌های تولید شده، از گروه کنترل – که همچنان دارای فعالیت‌های ژن NOTCH2NL بوده‌اند – کوچکتر بودند.

در یک نتیجه‌ی مستقل، محققینی از دانشگاه بروسل دریافتند که ژن‌های NOTCH2NL در سلول‌های پیشگام (progenitor) که باعث ایجاد نورون‌ها می‌شوند، فعال هستند. این گروه همچنین دریافتند که افزایش دادن فعالیت یک ژن NOTCH2NL تعداد سلول‌های بنیادی انسان ،که باعث تولید نورون در کورتکس می‌شوند را افزایش داده و در نتیجه باعث افزایش تولید نورون می‌شوند. به نظر می‌رسد که ژن NOTCH2NL در دوران توسعه‌ی جنینی باعث بزرگ شدن مغز می‌شود.

منبع: Nature

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری