ورود / ثبت نام

گزارش سومین سخنراني معرفي آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز برگزار شده در تاریخ ۹۵/۱/۲۵

سومین جلسه از سلسله سخنرانيهايي كه براي معرفي آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز برنامه ريزي شده بود در تاریخ 25/1/95 در آمفی تئاتر دانشکده برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران انجام شد.

سومین جلسه از سلسله سخنرانيهايي كه براي معرفي آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز برنامه ريزي شده بود در تاریخ 25/1/95 در آمفی تئاتر دانشکده برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران انجام شد.

جلسه درساعت 13.15 شروع شد.

در این جلسه نمايندگاني از آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز شامل آقايان دكتر حسین قدیری، دکتر غلامعلی حسین زاده و خانم دكتر سیده سمانه شجاعي حضور داشتند.

ابتدا دكتر قدیری به معرفي آزمايشگاه و نيز ابزار و تجهيزات موجود، معرفی معاونت­ها، نحوه­ی خدمات رسانی، نحوه­ی استخدام نیرو و نيزتشریح محل آزمايشگاه و بخش­های مختلف آن پرداختند كه با استقبال تعدادی از دانشجويان جهت بهره برداري از آن واقع شد. تعدادی از دانشجویان خواستار کسب اطلاعات بیشتر بودند که دکتر شجاعی بعد از پاسخگویی به سوالات، آنها را به سایت و ایمیل آزمایشگاه ارجاء دادند.

سخنران مدعو اول، جناب آقای دکتر حمیدرضا سلیقه راد بودند که حدود ساعت 13.30 شروع به سخنرانی نمودند. دکتر سلیقه راد، عضو هیئت علمی گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. موضوع سخنرانی ایشان در زیر آمده است:

عنوان انگلیسی: Brain Tumor Mapping with Multi-parametric MRI; Current Status and Future Need

عنوان فارسی: نگاشت تومور مغزی با استفاده از ام آر آی چند پارامتری ؛ جایگاه فعلی و نیاز آینده

ایشان ابتدا به طور مفصل به بیان رویکردها و اهداف مهندسین پزشکی و فیزیک پزشکی پرداختند و از اهمیت تعامل مهندسین و پزشکان جهت توسعه تکنیک های پردازشی برای مقاصد کلینیکی با هدف نهایی خدمتگزاری به بیماران سخن گفتند. ایشان بعد از معرفی بیومارکرهای مبتنی بر تصویربرداری مغزی در تشخیص بیماریهای مغزی از جمله تومور، تصویربرداری ام آر آی را یکی از مهمترین بیومارکرهای مغزی جهت تعیین زودهنگام پروسه غیر نرمال مغز دانستند. در ادامه به معرفی تکنیک های مختلف ام آر آی، نقایص روش های متداول و بهره گیری همزمان از تکنیک های مختلف جهت کسب اطلاعات صحیح از بدن بیمار پرداختند. در انتها نیز با ذکر نمونه هایی از آزمایشات انجام شده و چگونگی رفع مشکلات متداول در این حوزه، بر لزوم طراحی و توسعه تکنیک های تصویربرداری پزشکی در راستای نیاز جامعه بیماران تاکید کردند.

سخنران مدعو دوم جناب آقای دکتر محمد اربابی، متخصص روانپزشک و عضو هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که حدود ساعت 14.20 شروع به سخنرانی نمودند و موضوع سخنرانی ایشون در زیر آمده است:

عنوان انگلیسی: Application of Transcranial Magnetic Stimulation (TMS) in Psychiatry

عنوان فارسی: کاربرد تحریک مغناطیسی مغز در روانپزشکی

ایشان در ابتدا با بیان مشکلات حوزه روانپزشکی و عدم پاسخ بیماران این حوزه به داروهای موجود، به اهمیت استفاده از روش های نوین تشخیصی و درمانی همچون تی­ام­اس پرداختند. بعد از معرفی روش، مزایا و معایب روش مورد بررسی قرار گرفت. ایشان اظهار داشتند که تی­ام­اس بیشتر از اینکه برای درمان استفاده شود، در مطالعات نگاشت مغزی می­تواند کاربرد داشته باشد. بر اساس شواهدی که از روشهای تصویربرداری بدست آمده است، افراد مبتلا به افسردگی یا سرخوشی دچار افزایش یا کاهش فعالیت در بخشی از مغز خود می­شوند. بر همین اساس می توان به بررسی دقیق علت بروز بیماریها پرداخت و روش های درمانی موثری را پیشنهاد کرد. بر اساس شواهد موجود، برخی از گروه­ها شامل افراد مسن، افرادی که دارای افسردگی طولانی مدت بوده­اند، و افرادی که داراری احساس گناه شدید هستند، روش درمانی تی­ام­اس جوابگو نبوده و مطالعات مدونی برای بیماران خردسال و نوجونان در این حوزه انجام نشده است.

در انتهاي جلسه نيز با حضور آقای دکتر حسین زاده از سخنرانان تقدير و هدايايي به رسم يادبود به ايشان تقديم شد و جلسه در ساعت 15.00 پایان یافت.

photo175
photo176
photo177
photo178
photo179

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری