ورود / ثبت نام

سکته باعث ایجاد سلول‌های مغزی ناکارآمد می‌شود

به استناد مقاله‌ی جدیدی که در ژورنال JNeurosci به چاپ رسیده است، موش‌ها پس از سکته، نورون‌های جدیدی در ناحیه‌ی هیپوکامپ مغز خود تولید می‌کنند که به خوبی رشد نکرده‌اند.

به استناد مقاله‌ی جدیدی که در ژورنال JNeurosci به چاپ رسیده است، موش‌ها پس از سکته، نورون‌های جدیدی در ناحیه‌ی هیپوکامپ مغز خود تولید می‌کنند که به خوبی رشد نکرده‌اند. پیشگیری از تولید چنین سلول‌هایی ممکن است بتواند اختلالات حافظه ایجاد شده پس از سکته را کاهش دهد.

برای مدت طولانی، سکته به عنوان عاملی برای افزایش عصب‌زایی یا نوروژنز شناخته شده بود. پژوهش‌های پیشین روی حیوانات در مورد سکته، نشان داده است که علی‌رغم تکثیر سلول‌های جدید در نواحی مغزی که به حافظه اختصاص دارند، این فرآیند در وظایفی که به هیپوکامپ وابسته است، دچار نقص‌هایی می‌شود. این مشاهدات Albrecht Kunze و همکارانش را مجاب کرد که به بررسی این موضوع بپردازند که چگونه سلول‌های تازه تکثیر شده به بلوغ رسیده و در ساختار شبکه‌ی هیپوکامپ جای می‌گیرند.

با قطع موقت جریان خون در مغز موش‌های ماده و نر (سکته‌ی ساختگی)، محققان نشان دادند که نورون‌های که در اثر این سکته به وجود می‌آیند، به سلول‌های فوق تحریک شونده (hyperexcitable) تبدیل می‌شوند که ممکن است دلیل نقص عملکرد هیپوکامپ باشند. این یافته‌ها آغازی برای روشن شدن مکانیزم سلولی ایجاد کننده‌ی اختلالات عصبی-روانی پس از سکته، می‌باشند.

منبع: eurekalert.org

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری