ورود / ثبت نام

آپنه ممکن است به سطوح بالای بیومارکرهای آلزایمر مرتبط باشد

کسانی که در هنگام خواب مشکلات تنفسی (عدم تنفس) را تجربه کرده‌اند، ممکن است دچار تجمع پروتئین تاو شده باشند.

کسانی که در هنگام خواب مشکلات تنفسی (عدم تنفس) را تجربه کرده‌اند، ممکن است دچار تجمع پروتئین تاو شده باشند. پروتئین تاو یکی از بیومارکرهای بیماری آلزایمر است، و در بیماران مبتلا به آپنه در قسمتی از مغز که به حافظه مرتبط است، تجمع می‌یابد. این گزارش در هفتاد و یکمین نشست سالانه‌ی اکادمی نورولوژی آمریکا در فیلادلفیا ارائه شده است.

آپنه‌ی انسدادی خواب، شرایطی است که در آن تنفس در حین خواب، معمولا به دفعات زیاد قطع می‌شود، هرچند ممکن است این اتفاق تنها یک بار در حین خواب رخ دهد.

تاو، پروتئینی است که باعث ایجاد گره‌هایی در بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود.

دکتر دیگو کاروالیو می‌گوید:" یک شخص معمولا کمتر از 5 مرحله آپنه را در هر ساعت از خواب تجربه می‌کند. معمولا کسانی که در کنار فرد بیمار می‌خوابند، متوجه این حالات می‌شوند، و همین امر این نگرانی را ایجاد می‌کند که ممکن است فرد دچار آپنه انسدادی خواب شده باشد. تحقیقات جدید آپنه خواب را به افزایش احتمال ابتلا به دمانس مرتبط کرده‌اند، بنابراین ما در مطالعه‌ی خود به دنبال بررسی این موضوع بودیم که آیا وجود آپنه‌ی خواب می‌تواند به افزایش رسوب پروتئین تاو در مغز مرتبط باشد یا خیر."

این مطالعه 288 فرد بالای 65 سال را که دچار نقایص شناختی نبودند، تحت مطالعه قرار داد. از همخواب‌های این افراد سوال شده که آیا شاهد توقف تنفس فرد در حین خواب بوده‌اند یا خیر.

از شرکت کننده‌ها اسکن‌های PET مغزی گرفته شد، تا وجود گره‌های تاو در ناحیه ی entorhinal cortex در مغزشان بررسی شود، قسمتی از مغز در لوب تمپورال که احتمال تجمع پروتئین‌های تاو در آن بیشتر از بقیه نواحی مغز است. این قسمت از مغز به مدیریت خاطرات، جهت یابی و درک زمان مرتبط می‌باشد.

43 داوطلب، یعنی حدود 15 درصد از شرکت کنندگان، دارای تجربه ی توقف تنفس در خواب بودند (که توسط افرادی که در کنارشان خوابیده بودند، گزارش شد).

محققان دریافتند که کسانی که دچار آپنه خواب شده بودند، به طور میانگین 4.5 درصد سطح پروتئین تاو بیشتری در ناحیه‌ی مذکور داشته‌اند. این اطلاعات پس از کنترل کردن چندین فاکتور دیگر، که می‌توانست سطح میزان پروتئین تاو را تحت تاثیر قرار دهد (مانند سن، جنسیت، نوع مطالعه، ریسک فاکتورهای قلبی عروقی و غیره) به دست آمد.

دکتر کاروالیو می‌گوید:" نتایج پژوهش ما نشان می‌دهد که احتمال دارد آپنه خواب روی تجمع پروتئین تاو در مغز اثر گذار باشد. اما این نیز ممکن است که سطوح بالای پروتئین تاو در دیگر نواحی مغز، شرایط را برای ایجاد آپنه خواب مهیا کرده باشد. مطالعات دقیقتر و بیشتری برای حل این معضل، و دانستن اینکه کدام مورد زمینه ساز دیگری بوده است، لازم است."

محدودیت‌های این مطالعه شامل حجم نمونه‌ی نسبتا کوچک، و اینکه این مطالعه صرفا یک پژوهش اولیه بوده است، لزوم کسب اطلاعات بیشتر و اعتبارسنجی‌های لازم در این زمینه را ایجاب می‌کند. علاوه بر آن، عدم وجود مطالعه‌ی خواب برای تایید وجود آپنه، و همچنین سنجش میزان شدت آن، و همچنین کمبود اطلاعات در رابطه با اینکه آیا شرکت کنندگان برای آپنه خود تحت درمان بوده‌اند یا خیر، نیز از دیگر محدودیت‌های این مطالعه است.

این مطالعه با پشتیبانی موسسه‌ی ملی سلامت آمریکا NIH به انجام رسیده است.

منبع: eurekalert

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری