ورود / ثبت نام

محققان فعالیت الکتریکی مختص آغاز میگرن در مغز را شناسایی کردند.

هنگامی که افراد مبتلا به میگرن خطوط باریک درخشان، جرقه‌های نوری و نقاط کور می‌بینند خود را برای میگرن آماده می‌کنند.

هنگامی که افراد مبتلا به میگرن خطوط باریک درخشان، جرقه‌های نوری و نقاط کور می‌بینند خود را برای میگرن آماده می‌کنند. محققان سعی دارند از تصاویر مغزی مربوط به آئورا Aura میگرنی دریابند چه چیزی عامل آن است و اینکه آیا راهی برای توقف آغاز میگرن وجود دارد یا خیر. حال یک تیم بین‌المللی از محققان فعالیت الکتریکی که مختص شروع میگرن است را شناسایی کرده‌اند و راهی یافته‌اند تا آن را در آزمایشات حیوانی متوقف کنند.

استیون شیف می‌گوید: تشنج و میگرن دو حالت بسیار متفاوت از مغز هستند. ما دریافتیم که گسترش دپلاریزاسیون، که گسترش افسردگی هم نامیده شده و در میگرن دیده می‌شود، یک مشکل اساسی بیوفیزیکی است و می‌توان آن را توسط جریان الکتریکی متوقف کرد. عجیب آن که این در جهت مخالف جریان الکتریکی است که برای توقف تشنج مورد استفاده است.

با انجام آزمایشاتی که از روی مدل‌های محاسباتی بیوفیزیکِ گسترش دپلاریزاسیون گرفته شده‌اند، محققان توانستند با موفقیت مدولاسیون، سرکوب کردن و پیشگیری از گسترش دپلاریزاسیون در مغز موش‌ها را ارائه کنند.

با تغییر غلظت پتاسیم در مغز، محققان می‌توانستند جرقه‌ی گسترش دپلاریزاسیون را بزنند. سلول‌های مغزی درگیر در این فرآیند دارای یک بدنه‌ی اصلی به نام سوما a و یک بازوی شاخک مانند بلند به نام دندریت هستند. این دو انتها به محققان اجازه داده که سلول را توسط یک جریان الکتریکی، پلاریزه کنند.

بار مثبت در یک انتها و بار منفی در انتهای دیگر سلول تجمع می‌کنند. این امر به آن‌ها اجازه داد که با استفاده از یک جریان الکتریکی سعی در مدوله کردن فعالیت سلول مغزی کنند.

شیف می‌گوید: ما فکر کردیم اگر فاز آغازین - آئورا- را متوقف کنیم، می‌توانیم ادامه روند را نیز متوقف کنیم. ما در نهایت دریافتیم که بار مورد نیاز برای توقف گسترش افسردگی دقیقا برعکس آنچه بود که ما در نظر داشتیم. هنگامی که ما بار مخالف را انتخاب کردیم، گسترش این پدیده متوقف شد. در نهایت همه این موارد منطقی بود، چرا که تشنج و میگرن از دو انتهای متفاوت سلول مغزی آغاز می‌گردند.

محققان قادر بودند از یک بار مثبت برای توقف گسترش پلاریزاسیون استفاده کنند. تصویربرداری از مقاطع مغز موش نشان داد که فعالیت میگرنی که به اعماق مغزی حرکت می‌کند، جایی که دیگر امکان گسترش نداشته باشد، به طور موثر هر اپیزود را خاتمه می‌دهد.

القای پلاریزاسیون‌هایی مانند این می‌تواند به صورت کاملا امن و مطمئن بر مغز انسان اجرا شود، و این استراتژی می‌تواند در آزمون‌های بالینی روی مبتلایان به میگرن آزمایش شود. با این حال، میگرن کاملا پیشرفته که توسط بیماران تجربه می‌شود، پس از آئورای اولیه، بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

منبع: نیوز مدیکال

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری