ورود / ثبت نام

فعالیت مغزی والدین، انعکاس فعالیت مغزی نوزادشان به هنگام بازی با یکدیگر است

هنگامی که نوزادان با اشیا بازی می کنند، تلاش های اولیه آن ها برای توجه به اشیا با انفجار فعالیت های با فرکانس بالا در مغزشان همراه می شود. اما هنگامی که والدین با آن ها بازی می کنند، چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که نوزادان با اشیا بازی می کنند، تلاش های اولیه آن ها برای توجه به اشیا با انفجار فعالیت های با فرکانس بالا در مغزشان همراه می شود. اما هنگامی که والدین با آن ها بازی می کنند، چه اتفاقی می افتد؟ تحقیق جدیدی که در مجله PLOS BIOLOGY توسط دکتر سم واز با همکاری دکتر ویکتوریا لانگ و همکاران منتشر شد، نشان داد اولین باری که بزرگسالان با یکدیگر مشغول بازی مشارکتی با نوزادشان می شوند، مغز خودشان فعالیت فرکانس بالای مشابهی را نشان می دهد. به طور جالبی، این شلیک های فعالیت به الگوی توجه کودکشان مرتبط است و نه به الگوی مغز خودشان.

محققین به طور همزمان داده های الکتروانسفالوگرافی (EEG) نوزادان ۱۲ ماهه و مادرانشان را به هنگام بازی با اسباب بازی ها به صورت تنهایی یا با یکدیگر گزارش کردند. دکتر واز بیان کرد : «بیشتر نوزادان اکثر ساعات بیداری خود را در مشارکت با دیگران سپری می کنند. اما تقریبا تمام چیز هایی که ما در رابطه با یادگیری اولیه مغز می دانیم از بررسی مغز هر کودک در انزوا حاصل شده است. با ثبت فعالیت مغزی کودکان و مادرانشان به صورت همزمان، قادر بودیم مشاهده کنیم چگونه تغییر در فعالیت مغزیشان، رفتار خود یا دیگری را هنگام بازی با یکدیگر منعکس می کند».

او در ادامه بیان کرد :«ما می دانیم، هنگامی که یک فرد بالغ به همراه یک کودک بازی مشارکتی انجام می دهد، به کودک کمک می شود تا توجه خود را متمرکز نگه دارد. اما تا به حال علت این امر را نیافته ایم. یافته های ما پیشنهاد می کنند، زمانی که کودک به چیزهایی توجه می کند، مغز فرد بالغ آن را دنبال کرده و به رفتار بینایی نوزادش پاسخ می دهد،‌ مثل اینکه اعمال نوزاد در فعالیت مغز والدین منعکس می شود. همچنین ما متوجه شدیم، در مکان هایی که مغز والدین بیشتر پاسخ می دهد، کودک توجهش را برای مدت طولانی‌تری حفظ می کند».

دکتر لانگ، نویسنده اول این مطالعه، بیان کرد : «پژوهش ما بیشتر از این که پاسخگوی سوالات باشد، سوالات بیشتری مطرح می کند! برای مثال، ما نمی دانیم، آیا برخی از والدین نسبت به کودک خود بیش‌تر پاسخگو هستند؟ و اگر چنین است چرا؟ و مطالعه ی ما تنها مادران را بررسی کرد و نمی دانیم آیا ممکن است مادران و پدران پاسخ نورونی متفاوتی به کودکانشان بدهند. یافته های ما در عین مهیج بودن نیازمند مطالعات بسیار بیشتری برای بررسی چگونگی کمک کردن این نوع از پاسخ های نورونی والدین به کودکان برای یادگیری است».

منبع : science daily

مترجم : مبینا ترابی، عضو شاخه‌ی دانشجویی نقشه برداری مغز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری