ورود / ثبت نام

اعتیاد به بازی‌های آنلاین در مردان، کنترل ایمپالس‌های مغزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

محققان با استفاده از fMRI تفاوت‌هایی در مغز مردان و زنان معتاد به بازی‌های آنلاین پیدا کرده‌اند.

محققان با استفاده از fMRI تفاوت‌هایی در مغز مردان و زنان معتاد به بازی‌های آنلاین پیدا کرده‌اند.

اختلالات بازی‌های اینترنتی به یک نگرانی عمومی در سطح جهان تبدیل شده که هر دو گروه نوجوانان و جوانان را در بر می‌گیرد.

اختلال بازی اینترنتی (IGD)حالتی است که در آن انجام بازی‌های اینترنتی بیش از حد، به حذف دیگر علائق فرد می‌انجامد. افراد مبتلا به IGD معمولا از اضطراب یا استرس رنج برده و به دلیل زمان زیادی که در حال بازی می‌گذرانند، گاها در مدرسه، محیط شغلی یا روابط اجتماعی نیز اثرات منفی این اختلالات را مشاهده می‌کنند. این افراد هنگامی که بازی نمی‌کنند نشانه‌هایی مانند نشانه‌های ترک اعتیاد را از خود بروز می‌دهند.

اگرچه نشانه‌هایی وجود دارد که IGD بیشتر در مردان شایع است، اما تحقیقات اندکی نیز وجود دارد که در آن به تفاوت‌های ساختار و عملکرد مغز مردان و زنان مبتلا به این اختلال، پرداخته است.

محققان از داوطلبین و همچنین گروه کنترل، اسکن fMRI حالت استراحت گرفتند. fMRI حالت استراحت به محققان اجازه می‌دهد تصویری از مغز درحالی که مشغول به انجام عمل خاصی نیست، داشته باشند. این مطالعه به بررسی ارتباط بین فعالیت مغزی دیده شده در fMRI و نتایج آزمون Barratt Impulsiveness Scale-11 پرداخته است. این آزمون برای ارزیابی مهارهای رفتاری (behavioral inhibition) بسیار رایج می‌باشد.

نتایج این مطالعه نشان دهنده‌ی تفاوت‌های کلیدی بین مردان و زنان مبتلا به IGD می‌باشد. مردان مبتلا به IGD تغییراتی در عملکردهای منطقه‌ای و شبکه‌ای مغز دارند، آن‌ها به خصوص فعالیت مغزی کمتری در ناحیه‌ی superior frontal gyrus داشتند، ناحیه‌ای از لوب پری فرونتال مغز که عملکرد آن برای کنترل ایمپالس‌های مغزی بسیار مهم است. زنان مبتلا به IGD هیچ کدام از این تغییرات را نداشتند.

یافته‌های این پژوهش نشان داده که تغییراتی در فعالیت مغزی مردان مبتلا به IGD دیده می‌شود، اما در زنان خیر، و اینکه فعالیت کمتر مغزی در ناحیه‌ی superior frontal gyrus ممکن است به برانگیختگی بیشتر مردان مرتبط باشد.

این موضوع و دیگر تفاوت‌های یافت شده در این مطالعه نشان می‌دهند که احتمالا IGD با الگوهای عملکردی مختص به جنس در مغز برهمکنش‌هایی دارد.

تفاوت در نرخ بلوغ در مغز مردان و زنان نیز می‌تواند به تغییرات مختص به جنس در IGD مربوط باشد. برای مثال، قشر پری فرونتال، که در عملکردهای اجرایی و مهاری نقش مرکزی دارد، در مردان دیرتر بالغ می‌شود.

مردان در مقایسه با زنان، سطح کمتری از کنترل برانگیختگی از خود نشان دادند، و کنترل برانگیختگی در آنان خیلی کمتر افزایش می‌یافت. با توجه به نقش کنترل مهاری در آغاز IGD، مردان جوان احتمالا اثرات پاتولوژیک استفاده از اینترنت را بیشتر از زنان تجربه می‌کنند.

قشر پری فرونتال با عملکرد نامناسب، مخصوصا در مردان مبتلا به IGD، ممکن است به برانگیختگی و اضطراب بیشتر در آن‌ها مرتبط باشد، یافته‌ای که به طور جزئی با یافته‌های حاصل از مطالعات قبلی در حوزه‌ی اعتیاد به مواد مخدر مطابقت دارد. این پژوهش اطلاعات بیشتری را به حجم مطالعات موجود در مورد ارتباط "مشکلات رفتاری مرتبط با IGD" با "مشکلات رفتاری مرتبط با اعتیاد به مواد" اضافه می‌کند.

با این حال، اینکه تغییرات ساختاری و عملکردی دیده شده در IGD بر اثر بازی کردن به وجود می‌آیند یا پیش زمینه‌ی آسیب پذیری این افراد بوده‌اند، ناشناخته باقی می‌ماند. محققان فکر می‌کنند که تحقیقات آینده باید بر استفاده از fMRI برای شناسایی فاکتورهای مستعد بودن به ایجاد و پیشرفت IGD متمرکز شوند.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری