ورود / ثبت نام

موسیقی باعث فعال شدن قسمت‌هایی از مغز می‌شود که در اثر آلزایمر آسیب دیده‌اند

محققان دانشگاه یوتا، بر قسمت هایی از مغز متمرکز شدند تا بتوانند درمان‌هایی بر اساس موسیقی طراحی کرده و توسعه دهند تا از این طریق اضطراب و فشار بیمارانی که دچار دمانس هستند را تسکین دهند.

محققان دانشگاه یوتا، بر قسمت هایی از مغز متمرکز شدند تا بتوانند درمان‌هایی بر اساس موسیقی طراحی کرده و توسعه دهند تا از این طریق اضطراب و فشار بیمارانی که دچار دمانس هستند را تسکین دهند. آن‌ها معتقدند موسیقی وارد شبکه‌یsalience مغز می‌شود که هنوز عملکردش را دارد. مطالعات قبلی نشان دهنده‌ی اثرات موسیقی اختصاصی برای بیماران مبتلا به دمانس بوده است. این مطالعه به دنبال آزمودن مکانیزمی برای فعال کردن شبکه‌ی مربوط به توجه در قسمت برجسته‌ی یا salience network مغز بود. نتایج این مطالعه بیانگر یک راه مقابله‌ی جدید نسبت به اضطراب، افسردگی و آشفتگی در بیماران مبتلا به دمانس است. فعال کردن نواحی مجاور نیز ممکن است باعث ایجاد وقفه در زوال ناشی از بیماری شود. طی سه هفته محققان به داوطلبان کمک کردند تا آهنگ‌هایی که برایشان پرمعنا بود را انتخاب کنند.

هنگامی که هدفون روی گوش بیماران قرار گرفت و آهنگ آشنایی برایشان پخش می‌شد، آن‌ها زنده می‌شدند!

با استفاده از fMRI، محققان تصاویر قسمت‌هایی از مغز که در اثر گوش دادن به 20 ثانیه از موسیقی و سکوت فعال شده بود، اخذ کردند. محققان 8 قطعه از موسیقی منتخب بیماران، هشت قطعه از همان موسیقی ولی برعکس و 8 بلاک بی صدا برای بیماران پخش کردند. سپس تصاویر گرفته شده در هر اسکن را مقایسه کردند.

محققان دریافتند که موسیقی باعث فعال شدن مغز شده، باعث تعامل تمامی قسمت های مغز باهم می‌شود. با گوش دادن به موسیقی منتخب بیمار، شبکه بینایی، شبکه برجسته، شبکه اجرایی و شبکه‌های cerebellar و ‌ corticocerebellar همگی اتصالات عملکردی بیشتری را نشان می‌دهند.

موسیقی‌هایی که برای بیمار پرمعنا باشد، یک راه جایگزین برای برقراری ارتباط است. مسیرهای زبانی و حافظه در همان مراحل ابتدایی بیماری آسیب می‌بینند، اما موسیقی اختصاصی بیمار می‌تواند مغز را دوباره فعال کند، مخصوصا برای کسانی که درحال از دست دادن ارتباط با محیط اطرافشان هستند.

با این حال این نتایج قطعی نیستند. محققان از گروه نمونه‌ی کوچکی (17 بیمار ) برای این مطالعه استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، این مطالعه تنها شامل یک جلسه تصویربرداری برای هر بیمار بوده است. همچنان مشخص نیست که آیا اثرات شناسایی شده در این مطالعه پس از یک جلسه تحریک باقی‌ می‌مانند یا خیر، و یا دیگر قسمت‌های حافظه یا حالات روحی هم با فعال شدن این قسمت‌های مغز برای مدت طولانی بهبود می‌یابد یا خیر.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری