ورود / ثبت نام

مکانیزم‌های تفسیر آنی گفتار در مغز انسان کشف شد

دانشمندان یک قدم به درک اینکه چگونه می‌توانیم گفتار را سریع متوجه شویم، نزدیک شدند. این فرایند محاسبات وسیع و پیچیده‌ای را در مغز شامل می‌شود.

دانشمندان یک قدم به درک اینکه چگونه می‌توانیم گفتار را سریع متوجه شویم، نزدیک شدند. این فرایند محاسبات وسیع و پیچیده‌ای را در مغز شامل می‌شود.

محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه‌ای که در PNAS چاپ شده است، مدل‌های محاسباتی جدیدی را در رابطه با معنی کلمات ایجاد کردند و آن‌ها را مستقیما در برابر فعالیت آنی مغز داوطلبان آزمودند.

لورین تایلر، مدیر مرکز گفتار، زبان و مغز در دانشگاه کمبریج مجری این مطالعه، بیان کرد: «توانایی ما برای انتخاب کلمات در یک موضوع، به دیگر کلمات آن‌ها بستگی دارد، این یک فرایند بسیار سریع است که آن را مدیون بهترین کامپیوتری هستیم که تا به حال شناخته‌ایم؛ مغزی که در سرمان داریم. این فرایندی است که تا به حال نتوانسته‌ایم آن را به نحوی مدیریت کنیم تا کاملا در کامپیوترها تکرار شود، چرا که همچنان درک کمی از آن داریم».

هسته اصلی درک گفتار فرایندهایی است که آن‌ها را به عنوان «ترکیب معنایی یا semantic compositions» می‌شناسیم، که طی آن مغز معنی کلمات یک جمله را درحالی که شنیده می‌شوند، می‌سازد، بنابراین در زمینه‌ای که گفته شده‌اند، معنی می‌دهند. این مطالعه جدید جزئیات فرایندهای آنی را که این مکانیزم‌ها را داخل مغز ممکن می‌سازند، آشکار کرد.

محققان با گفتن عبارت:«مردی سالمند، سیب خورد» و مشاهده چگونگی پاسخ مغزهای داوطلبان، می‌توانند پویایی جریان اطلاعات میان نواحی اصلی زبان در مغز را ردیابی کنند.

همان که کلمه «خورد» شنیده می‌شود، مغز را آماده می‌کند تا محدودیت‌هایی را برای چگونگی تفسیر کلمه بعدی در جمله ایجاد کند: «خوردن» احتمالا با غذا مرتبط است. این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه این محدودیت‌ها مستقیما بر چگونگی درک معنای کلمه‌ی بعدی در جمله تاثیر می‌گذارد و مکانیزم‌های عصبی زیربنای این خصوصیت اصلی زبان گفتاری را آشکار می‌کند-توانایی ساخت توالی‌های کلمات به عبارات معنی دار حین شنیدن گفتار به صورت میلی ثانیه‌ای.

پروفسور تایلر بیان کرد: «روشی که طی آن مغزمان ما را قادر می‌سازد، آن چه را که شخصی می‌گوید در همان حال که آن را بیان می‌کند، درک کنیم، فوق العاده است. ما با توجه به جریان آنی اطلاعات در مغز، چگونگی درک سریع معنای کلمات و انتخاب آن‌ها در زمینه‌ای که بیان شده‌اند را نشان دادیم».

منبع: دانشگاه کمبریج

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری