ورود / ثبت نام

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (5)

در غیاب میدان مغناطیسی خارجی، راستای محور ممان های مغناطیسی هسته ای بصورت تصادفی قرار می گیرد و در نتیجه اثر همدیگر را خنثی کرده و میدان مغناطیسی خارجی صفر می شود.

مبانی فیزیکی ام آرآی 2

در غیاب میدان مغناطیسی خارجی، راستای محور ممان های مغناطیسی هسته ای بصورت تصادفی قرار می گیرد و در نتیجه اثر همدیگر را خنثی کرده و میدان مغناطیسی خارجی صفر می شود. ولی با روشن شدن میدان مغناطیسی خارجی، همه اسپین ها در راستای این میدان ولی در جهات مختلف قرار می گیرند. البته بدلیل خصوصیات مکانیک کوانتوم، این جهت های هسته ای محدودند (مثلا برای هسته هیدروژن یا به سمت بالا و یا به سمت پایین قرار می گیرند). حال اگر یک موج رادیویی نوسانی با فرکانس مساوی با فرکانس لارمور پروتون های در حال چرخش حول میدان مغناطیسی خارجی بکار برده شود، رزونانس و جذب توان اتفاق میافتد که مرتبط با تبادلات اسپین ها بین حالتهای بالا و پایین است و در واقع اختلاف جمعیت را بر هم می زند و هسته هایی که قبلا در سطح انرژی پایین بودند انرژی جذب کرده و به سطح انرژی بالاتر می روند.

مبانی فیزیکی ام آرآی

با خاموش کردن میدان RF، هسته ها دوباره تمایل دارند به سطح انرژی قبلی خود بازگردند (طبق اصول ترمودینامیک هر ذره ای در طبیعت تمایل دارد در پایینترین حالت انرژی خود قرار گیرد) و در نتیجه آن، این اختلاف انرژی بصورت یک سیگنال موج رادیویی گسیل می شود. پدیده تشدید و سیگنال گسیل شده، پایه اصول تشدید مغناطیسی است که در تصویربرداری مغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرد.

یک پالس رادیویی یا RF با دامنه و مدت زمان اعمال مناسب باعث می شود پروتون ها یکباره از راستای میدان مغناطیسی اصلی (بردار طولی) منحرف شده و به سمت صفحه عرضی انتقال یابد. در صورتیکه این انحراف با زاویه 90 درجه باشد یعنی چرخش کامل صورت گرفته است. به پالسی که باعث ایجاد این انحراف شده پالس تحریک 90 درجه گوییم.

مبانی فیزیکی ام آرآی

 

 

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری