ورود / ثبت نام

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (11)

با عبور جریان الکتریکی از داخل کویل ها میدان مغناطیسی ثانویه ایجاد می شود. میدان حاصل از این گرادیان ها به مقدار خیلی کمی میدان اصلی را با یک الگوی قابل پیش بینی منحرف می کند و به نوعی ...

عملکرد کویل های گرادیان:

با عبور جریان الکتریکی از داخل کویل ها میدان مغناطیسی ثانویه ایجاد می شود. میدان حاصل از این گرادیان ها به مقدار خیلی کمی میدان اصلی را با یک الگوی قابل پیش بینی منحرف می کند و به نوعی فرکانس رزونانس پروتون ها را بصورت تابعی از مکان تغییر می دهد. بنابراین عملکرد اولیه گرادیان ها این است که اجازه انکدینگ فضایی سیگنال ام آرار می دهند. گرادیان ها همچنین جز ضروری برای انجام تکنیک های پیشرفته ام آرآی مانند آنژیوگرافی، دیفیوژن و پرفیوژن می باشند.

سه سری از کویل های گرادیان با نام های X و Y و Z در سیستم های ام آرآی استفاده می شوند. هر سری از این کویل ها توسط یک تقویت کننده مستقل تقویت می شوند و یک میدان گرادیانی ایجاد می کنند که در آنها مولفه Z بصورت خطی و به ترتیب در جهات X و Y و Z تغییر می کند. طراحی گرادیانZ معمولا بر پایه کویل های دوار (Maxwell) می باشد ولی گرادیان های دریافت کننده شامل X و Y تنظیمات زینی شکل (Golay) دارند.

 

عملکرد کویل های گرادیان

 

نکته مهم این است که گرادیان های x و y بمنظور تقویت میدان مغناطیسی B0 در جهت z مورد استفاده قرار می گیرند و هیچ نقشی در انحراف میدان B0 بصورت عرضی ندارد.

 

قابل ذکر است که صدای تولید شده در اتاق و در حین انجام تصویربرداری ناشی از سوییچینگ همین گرادیان هاست.

 

عملکرد کویل های گرادیان

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری