ورود / ثبت نام

آیا بیماری آلزایمر به عدم تعادل pH در مغز مرتبط است؟

با استناد به مطالعه‌ا‌ی جدید، متعادل نبودن pH مغز ممکن است در ابتلا به بیماری آلزایمر دخیل باشد. همچنین این مطالعه داروهایی برای حل این مساله شناسایی کرده است.

با استناد به مطالعه‌ا‌ی جدید، متعادل نبودن pH مغز ممکن است در ابتلا به بیماری آلزایمر دخیل باشد. همچنین این مطالعه داروهایی برای حل این مساله شناسایی کرده است.

این پژوهش در انستیتو پزشکی جان ‌هاپکینز اجرا شده، و اساس آن از پژوهش‌هایی در رابطه با سلول‌های مغزی موش (آستروسیت‌ها) گرفته شده است. این پژوهش عنوان می‌کند که یکی از عوامل ایجاد بیماری آلزایمر، می‌تواند عدم تعادل بین اسید و باز در اندوزوم‌ها باشد. اندوزوم‌ها اندامک‌های حمل مواد مغزی و شیمیایی درون سلول هستند.

در مورد سلول‌های مغزی مورد مطالعه، آستروسیت‌ها، این عملکرد به این صورت است که باید پروتئین‌های آمیلوئید بتا از فضاهای بین نورونی پاک شوند. شواهد علمی قابل توجهی وجود دارد که بیان می‌کند هرجا این عملکرد به درستی انجام نشود، پروتئین‌های آمیلوئید دور نورون‌ها انباشته می‌شوند. همین امر سپس به تشکیل پلاک‌های آمیلوئید و پس از آن از بین رفتن سلول‌های عصبی می‌انجامد. این فرآیند به مبانی از بین رفتن حافظه در اثر ابتلا به بیماری آلزایمر مربوط می‌شود.

با توجه به دیدگاه محققان برای یافتن رابطه‌ی pH با این بیماری، آن‌ها داروهایی به نام کلی «منع کننده‌های هیستون دیستیلاز HDAC» را به سلول‌های مغز موش، که دارای عدم تعادل pH بودند، تجویز کردند. pH شاخصی برای بیان میزان اسیدی یا قلیایی بودن محیط است و عدد ۷ حالت تعادل محسوب می‌شود. اندازه گیری pH در پزشکی و دیگر علوم، حائز اهمیت فراوانی است.

موش‌های مورد مطالعه به صورت ژنتیکی با ژن نوعی از بیماری آلزایمر مهندسی شده بودند. مبانی این پژوهش به صورتی طراحی شده بود که نشانه‌ها یا شاخص‌های اولیه‌ی بیماری آلزایمر را شبیه‌سازی کند. با تجویز دارو، این آزمایش با موفقیت توانست مشکل pH را رفع کرده، و در ادامه ظرفیت پاک‌سازی آمیلوئید بتا نیز بهبود پیدا کرد.

این پژوهش لزوما به معنای معکوس‌سازی بیماری آلزایمر نبوده، و پیش از هرگونه آزمایش انسانی، نیاز به پژوهش‌های بیشتر دارد. با این حال، مبنایی برای مطالعات بیش‌تر در حوزه‌ی پاکسازی آمیلوئید بتا فراهم می‌کند.

منبع: digitaljournal.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری