ورود / ثبت نام

چگونه استرس مزمن مغز را تغییر می دهد؟ (بخش دوم)

علاوه بر افسردگی و اضطراب، استرس مزمن و تأثیر آن در محل کار می تواند منجر به علائم خستگی مفرط شود که این امر نیز با افزایش فراوانی نارسایی های شناختی در زندگی روزمره همراه است.

علاوه بر افسردگی و اضطراب، استرس مزمن و تأثیر آن در محل کار می تواند منجر به علائم خستگی مفرط شود که این امر نیز با افزایش فراوانی نارسایی های شناختی در زندگی روزمره همراه است. از آنجا که افراد ملزم به افزایش بار کاری در کار یا مدرسه هستند، ممکن است منجر به کاهش احساس پیشرفت و افزایش حساسیت به اضطراب و ایجاد یک چرخه معیوب گردد.

استرس همچنین می تواند در تعادل ما بین تفکر عقلانی و احساسات اختلال ایجاد کند. برای مثال، خبرهای استرس زا در مورد شیوع جهانی ویروس کرونای جدید باعث شده است تا افراد دست به خرید بی رویه ی ضد عفونی کننده ی دست و دستمال بزنند. با وجود اطمینان از سوی دولت‌ها مبنی بر وجود مقدار زیادی از این اقلام، مغازه ها از این منابع خالی می شوند. این امر به این دلیل است که استرس ممکن است مغز را مجبور کند به "سیستم عادت" تغییر حالت دهد. تحت استرس، نواحی مغزی مانند پوتامن (یک ساختار گرد در زیر قشر قدامی مغز) تحریک بیشتری را نشان می دهد. چنین تحریکاتی با رفتار هایی احتکارگونه همراه است. علاوه بر این، در شرایط استرس زا قشر وِنترومِدیال، که در شناخت عاطفی نقش دارد - مانند ارزیابی وابستگی های اجتماعی و یادگیری در مورد ترس - ممکن است ترس های غیر منطقی را تقویت کند. سرانجام، این ترس‌ها اساساً به توانایی معمول مغز برای تصمیم گیری منطقی و به دور از احساس لطمه می‌زنند.

برای جبران اثرات استرس مزمن چه‌کاری می‌توان انجام داد؟

خوشبختانه روش هایی برای مقابله با آن وجود دارد. پروژه ی دوراندیشانه ی دولت انگلستان در مورد روان و بهزیستی، روش-هایی مبتنی بر شواهد را برای آرامش روانی توصیه کرده است. برای مثال، می دانیم که تایید شده ورزش در مقابله با استرس مزمن فواید زیادی دارد. ورزش با منجر شدن به ایجاد پاسخی ضد التهابی، با التهاب مقابله می کند. علاوه بر این، ورزش باعث افزایش نوروژن - تولید سلول‌های جدید مغزی - در مناطق مهم مانند هیپوکامپ شده و همچنین باعث بهبود روحیه، شناخت و سلامت جسمی شما می گردد.

راه مهم دیگر برای مقابله با استرس عبارت است از ارتباط برقرار کردن با افراد اطرافتان مثل خانواده، دوستان و همسایگان. هنگامی که تحت استرس هستید، آرامش و تعامل با دوستان و خانواده حواس شما را پرت می کند و به کاهش استرس کمک می کند.

یادگیری ممکن است روشی کمتر واضح باشد. تحصیل به ذخیره ی شناختی منتهی می شود؛ انبوهی از توانایی‌های تفکر که در مواجهه با وقایع منفی زندگی، محافظت‌هایی را ایجاد می‌کند. در حقیقت، ما می دانیم که اگر افراد دارای ذخیره ی شناختی بهتری باشند، کمتر از افسردگی و مشکلات شناختی رنج می برند.

روش های دیگر شامل خودآگاهی است که به ما این امکان را می دهد که توجه کنیم و در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو باشیم و در لحظه وقت بگذرانیم. بخشندگی – داوطلب شدن یا وقف کردن برای موسسه ای خیریه- یکی دیگر از روش هاست که سیستم پاداش را در مغز شما فعال کرده و احساسات مثبت در مورد زندگی را بیشتر می کند.

تشخیص زودرس و درمان زودهنگام، کلید نتیجه ی رضایت بخش است. به یاد داشته باشید که برای بهبود روحیه، تفکر و سلامت جسمی خود باید به روشی همه جانبه عمل کنید و لازم نیست صبر کنید تا عمیقا دچار فشار روانی شوید. در نهایت، این مهم است که ما از سنین کودکی یاد بگیریم که مغز را در تمام دوره‌های زندگی خود سالم نگه داریم.

منبع: مدیکال اکسپرس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری