ورود / ثبت نام

MRI تسریع یافته می‌تواند جایگزین CT اسکن برای تصویربرداری از صدمات سر کودکان باشد

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کولورادو نتایج مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌دهد روش تصویربرداری "MRI تسریع یافته" در تشخیص صدمات مغزی کودکان موثر است و می‌تواند...

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کولورادو نتایج مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌دهد روش تصویربرداری "MRI تسریع یافته" در تشخیص صدمات مغزی کودکان موثر است و می‌تواند از قرارگرفتن کودک در معرض پرتوهای یونیزان و همچنین بیهوشی جلوگیری کند.

این مطالعه برای بررسی امکان سنجی و صحت MRI تسریع یافته در مقایسه با سی‌تی اسکن (CT) انجام شد.

دنیل لیندبرگ، متخصص طب اورژانس در دانشکده پزشکی دانشگاه UC و نویسنده‌ی اول این مقاله بیان کرد:«ما متوجه شدیم که MRI تسریع یافته جایگزین معقولی برای CT اسکن است. نزدیک ۹۹ درصد MRIهای تسریع یافته کاملا موفقیت‌آمیز بودند و صحتی مشابه CT اسکن داشتند، در حالی که از مضرات قرارگیری در معرض پرتوهای یونیزان نیز جلوگیری می‌کردند».

هرساله ۱.۶ میلیون کودک با مشکل آسیب دیدگی مغزی به بخش‌های اورژانس ایالات متحده مراجعه می‌کنند. ۷۰ درصد از آن‌ها تحت سی‌تی اسکن قرار می‌گیرند، و این در حالی است که پرتوهای یونیزان (ایکس) خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

ام آر آی، بدون پرتوی یونیزان می‌تواند صدمات را تشخیص دهد، اما در یک تصویربرداری ام آر آی معمولی لازم است کودک برای چندین دقیقه بی حرکت بماند. همچنین مستلزم بیهوشی است که در بسیاری از کودکان صدمه دیده امکان پذیر نیست و ممکن است آن‌ها را در معرض آسیب شناختی خفیف قرار دهد. MRI تسریع یافته با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری سریعتر و تحمل پذیری بیشتر حرکت، از نیاز به آرام بخش جلوگیری می‌کند.

محققان UC، آزمودنی‌های خود را در یک بازه‌ی زمانی سه ساله آزمودند. کودکان کمتر از شش سال که قبلا به صورت اورژانسی سی تی اسکن شده بودند، واجد شرایط شرکت در این مطالعه بودند، و کسانی که در مطالعه شرکت می‌کردند سریعا (معمولا ۲۴ ساعت پس از سی تی اسکن) با MRI تسریع یافته مورد تصویربرداری قرار می‌گرفتند.

نتایج MRI تسریع یافته در بیش از ۹۰ درصد موارد با سی‌تی اسکن مطابقت داشت. با این تفاوت که سی‌تی اسکن برای تشخیص شکاف‌ها یا شکستگی‌های جمجمه دقت بیشتری نشان می‌داد، درحالی که MRI تسریع یافته از فضای میان مغز و جمجمه بهتر تصویربرداری می‌کرد.

یکی از محدودیت‌های این روش این است که احتمالا در شرایطی که به اسکنرهای پیشرفته‌ی MRI یا رادیولوژیست باتجربه‌ی کودکان دسترسی نباشد، کاربرد نداشته باشد. لیندبرگ بیان کرد:«ما خوش شانس بودیم که از جدیدترین تجهیزات تصویربرداری و تکنسین‌ها و رادیولوژیست‌های کودکان باتجربه استفاده کردیم. با این که باور داریم یافته‌هایمان جایگزین مناسبی برای اسکن‌ سی تی مراکز تخصصی کودکان ارائه می‌کند، تحقیقات بیشتری برای آزمودن نتایج آن در دیگر شرایط ضروری است».

منبع: Science daily

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری