ورود / ثبت نام

الکتروانسفالوگرافی (7)

امواج تتا در محدوده‌ی 8 – 4 هرتز قرار میگیرند. محل مشاهدة امواج تتا، جای ثابت و مشخصی در مغز نیست و اغلب در همة قسمت¬های مغز ديده می¬شود.

امواج تتا در محدوده‌ی 8 – 4 هرتز قرار میگیرند. محل مشاهدة امواج تتا، جای ثابت و مشخصی در مغز نیست و اغلب در همة قسمت¬های مغز ديده می¬شود. موج تتا در دوران نوزادی و خردسالی نقش مهمی ایفا می‌کند. اغلب بزرگسالان به هنگام بیداری، فعالیت تتا بسیار کمی را تجربه می‌کنند. امواج تتا هنگامی ظاهر میشوند که فرد از وضعیت هوشیاری و آگاهی به سمت خواب‌آلودگی می‌رود لذا بیشتر افراد هنگامی وضعیت تتا را تجربه می‌کنند که به طور کامل ناآگاه هستند مثلا در هنگام خواب و معمولا قادر نیستند تا تجربه‌ی خود را به یاد آورند. هنگامی که فرد به خواب میرود، ریتم مغزی تتا فعال می‌گردد سطح برانگیختگی بدن افت کرده و به بدن فرصت داده میشود تا خود را بازیابی کند. به طور مشابه افراد در مراحل عمیق مراقبه ریتم مغزی تتا را تجربه می‌نمایند. امواج مغزی تتا به هنگام فعالیت های ناخوداگاه، الهام و بینش آشکار می‌گردند.


EEG

بیشتر پژوهشگران ریتم مغزی تتا را در عدم توانایی در تمرکز آگاهانه دخیل می‌دانند، به طور مثال در افراد مبتلا به ADHD ریتم غالب تتا مانع از آن است که این افراد بتوانند بر روی انجام تکالیف و فعالیت‌های خود تمرکز نمایند و نیز بدلیل عدم وجود تفکر آگاهانه و منطقی، تکانش‌گری از مشخصه‌های بارز افراد مبتلا به ADHD به شمار می‌آید. حالاتی همچون خلاقیت، تجربه احساسات و خیال‌بافی نیز با افزایش فعالیت تتا به ویژه در نیمکره‌ی سمت راست مرتبط دانسته شده‌اند. افزایش فعالیت تتا در افراد مبتلا به افسردگی و نیز PTSD گزارش شده است.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری