ورود / ثبت نام

الکتروانسفالوگرافی (6)

امواج دلتا آهسته‌ترین ریتم‌ مغزی بوده و در محدوده‌ی فرکانسی 4- 5/0 هرتز قرار می‌گیرند. امواج دلتا دارای پایین‌ترین فرکانس و بالاترین دامنه در بین ریتم‌های مغزی می‌باشند؛

ریتم دلتا

امواج دلتا آهسته‌ترین ریتم‌ مغزی بوده و در محدوده‌ی فرکانسی 4- 5/0 هرتز قرار می‌گیرند. امواج دلتا دارای پایین‌ترین فرکانس و بالاترین دامنه در بین ریتم‌های مغزی می‌باشند؛ به طور معمول در نیم‌کره‌ی راست مغز تولید شده و با فرآیندهای ناخودآگاه مرتبط است. بچه‌های کوچک‌تر فعالیت دلتای بیشتری داشته و با افزایش سن فعالیت دلتا به طور فزاینده‌ای حتی در طول خواب نیز کم می‌گردد. امواج دلتا در افراد بزرگسال نرمال در حالت بیداری دیده نمی‌شود.

امواج دلتا به طور کلی در مراحل عمیق خواب (مراحل 3 و 4) تولید شده و در تنظیم فرآیندهای ناخودآگاه بدن مانند تنظیم ضربان قلب، عملکرد کلیه و گوارش دخیل می‌باشند. برخی از فعالیت‌ها و یا وضعیت‌هایی که با ریتم دلتا مرتبط دانسته عبارتند از: بازیابی قوای جسم و ذهن، جلوگیری از روند پیری، خواب عمیق، همدلی، تولید هورمون رشد، عملکرد سیستم ایمنی، اختلال یادگیری یا ADHD و فرآیندهای ناخودآگاه.

ریتم حقیقی دلتا به آسانی می‌تواند با سیگنال‌های آرتیفکت ایجاد شده توسط عضلات بزرگ گردن و آرواره اشتباه گرفته شود. بدین سبب که این عضلات در نزدیکی پوست قرار گرفته و سیگنال‌های بزرگی تولید می‌کنند حال آنکه سیگنال موردنظر از بخش‌های عمقی مغز نشأت گرفته و در اثر عبور از جمجمه دچار افت دامنه می‌شود.


ریتم دلتا
 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری