ورود / ثبت نام

الکتروانسفالوگرافی (17)

به منظور ثبت پتانسیل‌های وابسته به رخداد مشابه ثبت معمول EEG، الکترودهای اندازه‌گیری مطابق با سیستم بین‌المللی 20 – 10 بر روی سر فرد قرار می‌گیرد و فعالیت الکتریکی مغز وی به هنگام ارائه تحریک ثبت و ذخیره می‌گردد.

Event-Related potentials (2)

به منظور ثبت پتانسیل‌های وابسته به رخداد مشابه ثبت معمول EEG، الکترودهای اندازه‌گیری مطابق با سیستم بین‌المللی 20 – 10 بر روی سر فرد قرار می‌گیرد و فعالیت الکتریکی مغز وی به هنگام ارائه تحریک ثبت و ذخیره می‌گردد. پتانسیل‌های وابسته به رخداد (چند میکروولت) در مقایسه با سیگنال EEG زمینه (چند ده میکروولت) بسیارکوچک هستند؛ لذا آنالیز آن‌ها معمولا نیازمند راهکاری است که تمایز سیگنال (ERP) از نویز (EEG زمینه) را افزایش دهد. رایج‌ترین روش، شامل میانگین‌گیری نمونه‌های سیگنال EEG است که نسبت به وقوع مکرر یک رخداد خاص سنکرون شده‌اند. نمونه‌های مذکور که تحت عنوان epoch یا trial شناخته می‌شوند پیش از ورود به مرحله‌ی میانگین‌گیری، مراحل پیش‌پردازش مانند فیلترینگ، شناسایی و حذف آرتیفکت را پشت سر گذاشته‌اند.

استخراج ERP با روش میانگین‌گیری مبتنی بر دو فرضیه اساسی است : 1) ERP سنکرون نسبت به تحریک در هر trial یکسان است 2) تنها نویز EEG از هر trial به trial دیگر به صورت تصادفی تغییر می‌کند. تمام trialها دارای یک رابطه زمانی ثابت نسبت به رخداد موردنظر می‌باشند و از آنجایی‌که فرض می‌گردد تمام آن جنبه‌هایی از داده‌ی EEG که نسبت به آن رخداد time-locked نیستند از نمونه‌ای به نمونه‌ی دیگر به صورت تصادفی تغییر می‌کند میانگین‌گیری می‌بایست به کاهش این پتانسیل‌ها بیانجامد و شکل موج پتانسیل‌های وابسته به رخداد را آشکار بگرداند.

اگرچه این فرضیات چندان واقع بینانه به نظر نمی‌رسند. نخست آن‌که اگر نویز EEG مربوط به یک متغیر تداخلی ثابت باشد به صورت تصادفی ظاهر نگردیده و با میانگین‌گیری نیز حذف نمی‌شود. دوم آن‌که ERP که در پاسخ به محرک بروز می‌نماید حتی اگر محرک ارائه شده در تمام trialها یکسان باشد نیز به دلایل زیادی تغییر می‌نماید و آزمودنی در طول آزمایش به طور یکسان به محرک پاسخ نمی‌دهد. لذا یک تغییرپذیری در مشخصه‌های ERP از یکtrial بهtrial دیگر وجود دارد. البته ایرادات وارده به فرضیات مذکور در بیشتر موارد چندان مشکل ساز نمی‌باشند.

Event-Related potentials (2)

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری