ورود / ثبت نام

الکتروانسفالوگرافی (15)

تفاوت در مقادیر مطلق EEG که در نواحی الکترودی مختلف ثبت شده‌اند نیز دارای ارزش کلینیکی است. در آزمودنی‌های سالم تفاوت دامنه معیاری از میانگینIQ فرد قلمداد می‌گردد.

QEEG (5)

تفاوت در مقادیر مطلق EEG که در نواحی الکترودی مختلف ثبت شده‌اند نیز دارای ارزش کلینیکی است. در آزمودنی‌های سالم تفاوت دامنه معیاری از میانگینIQ فرد قلمداد می‌گردد. به نظر می‌رسد که اختلاف دامنه مذکور در یک محدوده‌ی نرمال قرار دارد و بازتاب‌کننده‌ی مقدار تمایز عملکردی مغز می باشد. در صورت بروز اختلال یا نارسایی این مقدار می‌تواند کم یا زیاد شود. نسبت‌های دیگر مانند نسبت تتا به بتا، آلفا به بتا و یا تتا به آلفا نیز دارای کاربرد کلینیکی هستند.

ترکیبی از فرکانس و دامنه سیگنال EEG، شکل یا مورفولوژی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد . شکل موج‌ سیگنال در پاسخ به محرکات نوسان کرده و به وضعیت آزمودنی (هوشیار، خواب‌آلود و ...) بستگی دارد. پاسخ گذرا یک موج یا ویژگی ایزوله است که بیرون از EEG زمینه رخ می‌دهد. اگر موج قله‌ای با پهنای کمتر از 70 میلی ثانیه داشته باشد به آن اسپایک گفته می‌شود اما اگر مدت زمان پیک آن بین 70 تا 200 میلی ثانیه باشد به عنوان یک موج تیز شناخته می شود.


QEEG (5)

QEEG (5)

عبارت کمپلکس زمانی استفاده می‌شود که دو یا بیشتر موج با یکدیگر رخ دهند و در فواصل مشخصی تکرار شوند. یک کمپلکس مونومرفیک کمپلکسی است که موج‌های متوالی یکسان هستند در حالی که کمپلکس پلیمرفیک آن است که موج‌ها شباهتی به یکدیگر ندارند. یک شکل موج ممکن است تعدادی نوسانات مثبت و منفی در ولتاژ را شامل شود لذا یک موج می تواند بدون فاز، دوفازی، سه فازی یا چند فازی باشد.


QEEG (5)
 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری