ورود / ثبت نام

الکتروانسفالوگرافی (11)

توسعه‌ی علوم کامپیوتر در دهه‌ها‌ی 60 و 70 میلادی، راه را برای ارزیابی و کمی‌سازی دقیق پارامترهای EEG بیش از آنچه تا به آن زمان با مشاهده داده‌های خام EEG میسر بود هموار ساخت و به تولد Quantitative EEG یا QEEG انجامید.

QEEG (1)

توسعه‌ی علوم کامپیوتر در دهه‌ها‌ی 60 و 70 میلادی، راه را برای ارزیابی و کمی‌سازی دقیق پارامترهای EEG بیش از آنچه تا به آن زمان با مشاهده داده‌های خام EEG میسر بود هموار ساخت و به تولد Quantitative EEG یا QEEG انجامید. QEEG پردازش ریاضی داده‌‌های خام EEG که به صورت دیجیتال ذخیره گردیدهاند می‌باشد. QEEG با هدف پررنگ ساختن مؤلفه‌های خاص امواج، تبدیل فرمت داده‌ی EEG، انتقال داده به حوزه‌ی دیگری که در آن اطلاعات بیشتری آشکار می‌گردند و یا ارائه نتایج عددی مرتبط با EEG که متعاقبا برای مقایسه یا گزارش مورد استفاده قرار گیرد انجام می‌شود.

بدین منظور به طور معمول EEG آزمودنی در یک وضعیت استراحت با چشمان باز (یا چشمان بسته) یا در حین انجام یک تکلیف خاص مانند خواندن یا محاسبه ثبت می‌گردد. سپس آنالیز کامپیوتری سیگنال EEE به بررسی عوامل متعددی می‌‌پردازد از جمله: 1) توزیع فرکانسی، 2) دامنه سیگنال‌های EEG، 3) مختصات مکانی وقوع پدیدههای مشخص در سیگنال، 4) مورفولوژی شکل‌موج، 5) تقارن بین نیمکره‌ای (تقارن ولتاژ، فرکانس، شکل موج برای نواحی متشابه)، 6) طبیعت وقوع شکل‌موج (تصادفی، متوالی، پیوسته)، 7) تنظیم دامنه و فرکانس 8) واکنش‌پذیری (تغییرات در یک پارامتر EEG و پیرو آن تغییر در وضعیت فرد)

QEEG اطلاعاتی را در خصوص EEG فراهم می‌نماید که تفسیر چشمی نتایج را تکمیل می‌نماید. ثبت EEG و محاسبه معیارهای معمول مانند توان و همگرایی تنها مراحل اولیه آنالیز QEEG می‌باشند. مهم‌ترین مرحله مقایسه پارامترهای محاسبه شده با داده‌ی هنجار (نرمال) می باشد. پایگاه داده‌های هنجار این امکان را ایجاد می‌نماید که بتوان نتایج یک آزمودنی را با نمرات Z هنجار مقایسه نمود البته نخست‌ می‌بایست آرتیفکت‌ها به درستی حذف گردیده و پایگاه داده مورداستفاده نیز از جهت سن، جنسیت و شرایط با مشخصات آزمودنی مطابقت داشته باشد. تعریف پایگاه داده‌ی هنجار به عنوان بازنمایی از محدوده‌ی نرمال جمعیت این مشکل را ایجاد می‌کند که چه چیزی نرمال است. یک پایگاه داده‌ی هنجار می‌بایست از تعداد زیادی از اعضای جامعه نرمال تشکیل شده باشد که به دقت برای اختلالات عصبی، آسیب‌های مغزی، استفاده از مواد و دارو، تاریخچه اختلالات روانی و نورولوژیکی غربالگری شده‌اند و افراد سالم به خوبی در خانواده، مدرسه یا محیط کار و در جامعه عمل می‌نمایند. پایگاه داده می‌بایست بیانگر ترکیبی از سن، جنسیت، قومیت، سطح اجتماعی، اقتصادی و دیگر فاکتورهای جمعیتی موجود در جمعیت باشد. این موارد شروط محدودکننده برای پایگاه داده‌های هنجار می‌باشند.

 

QEEG (1)

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری