ورود / ثبت نام

الکتروانسفالوگرافی (10)

فرکانس‌های بالاتر از 30 هرتز به ریتم ‌گاما نسبت داده می‌شوند؛ اگرچه دامنه این امواج بسیار اندک و رخداد آنها بسیار نادر است.

فرکانس‌های بالاتر از 30 هرتز به ریتم ‌گاما نسبت داده می‌شوند؛ اگرچه دامنه این امواج بسیار اندک و رخداد آنها بسیار نادر است. تشخیص این ریتم‌ها می‌تواند برای تأیید برخی بیماری‌های مغزی بکار گرفته شود. فرکانس‌های بالای EEG و سطوح بالای جریان خون (همچنین مصرف اکسیژن و گلوکز) در نواحی جلویی- مرکزی توزیع یافته‌اند. گاما با فعالیت‌های سطح بالای ذهنی مثل ادراک، حل مسئله، اگاهی و تمرکز بالا مرتبط دانسته شده است.

افزون بر ریتم‌های مذکور، شکل موج‌های دیگری نیز در EEG وجود دارند که برخی از آن‌ها توسط پژوهشگران معرفی شده است:

  • - برخی از امواج مغزی دارای یک رنج فرکانسی وسیع هستند یا به شکل spike ظاهر می‌شوند؛ مانند k-complex، vertex که در خواب مشاهده می‌شوند، breach rhythm که به دلیل آسیب استخوانی در نواحی میانی-گیجگاهی ظاهر می‌شود و برخی سیگنال‌های تشنج.
  • - برخی از آن‌ها از نواحی آسیب دیده مغز مانند بافت تومور نشأت می‌گیرند.
  • - ریتم kappa با فرکانس مشابه ریتم آلفا (حدود 11 هرتز)، با دامنه‌ی کوچک در نواحی anterior temporal که در برخی از افراد به هنگام تفکر و رویا‌پردازی مشاهده می‌شود.
  • - ریتم lambda امواج گذرای تیزی (فرکانس حدود 200 هرتز) هستند و هنگامی که فرد در حال حرکت و درک بصری محیط پیرامون خود می‌باشد در ناحیه‌ی اکسیپیتال ظاهر می‌شود. البته چندان رایج نیست. این امواج مثبت و نسبت به حرکات ساکادیک چشم time-locked می‌باشند.

 

EEG

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری