ورود / ثبت نام

الکتروانسفالوگرافی (1)

سیستم اعصاب مرکزی یا به طور اختصاصی مغز انسان از میلیاردها سلول تشکیل شده است که بخش عمده‌ی آن را نورون‌ها تشکیل می‌دهند. هر نورون از آکسون‌، دندریت‌ و جسم سلولی تشکیل شده است.

مباحث پایه (1)

سیستم اعصاب مرکزی یا به طور اختصاصی مغز انسان از میلیاردها سلول تشکیل شده است که بخش عمده‌ی آن را نورون‌ها تشکیل می‌دهند. هر نورون از آکسون‌، دندریت‌ و جسم سلولی تشکیل شده است. نورون‌ها به تحریک‌ پاسخ می‌دهند و اطلاعات را در مسیرهای طولانی منتقل می‌کنند. دندریت‌ها به آکسون‌ها یا دندریت‌های دیگر نورون‌ها متصل می‌باشند، ایمپالس‌ها را از دیگر نورون‌ها دریافت کرده یا به دیگر نورون‌ها منتقل می‌کنند. در مغز انسان هر نورون به تقریبا 10000 نورون دیگر و به طور عمده از طریق ارتباطات دندریتی متصل می‌باشد. بدين ترتيب مغز انسان يک شبکة بسيار پيچيده و درهم تنيده از نورون¬هاست که در هر لحظه ميليون¬ها نورون در آن در حال تحريک شدن و توليد ميدان¬هايي در اطراف خود می¬باشند.

 

آزمایشگاه EEG مباحث پایه

 

نورون‌ها به هنگام فعالیت، جریان‌های الکتریکی متغیر با زمان تولید می‌نمایند. جریان‌های مذکور جریان‌های یونی تولید شده در سطح غشاهای سلولی می‌باشند. می‌توان دو شکل اصلی از فعالیت نورونی در نظر گرفت؛ دپلاریزاسیون سریع غشاهای نورونی که به پتانسیل عمل یا AP (Action Potential) منتج می‌گردد و بواسطه هدایت الکتریکی یونی وابسته به ولتاژ یون‌های سدیم و پتاسیم روی می‌دهد، و تغییرات آهسته‌تر در پتانسیل غشا که در اثر فعالیت سیناپسی و عملکرد چندین سیستم انتقال‌دهنده‌ی عصبی می‌باشد. پتانسیل عمل یک تغییر سریع در پتانسیل غشا است که پتانسیل درون‌سلولی از منفی به مثبت تغییر کرده و به سرعت (در عرض 1 الی 2 میلی ثانیه) به پتانسیل استراحت درون سلولی باز می‌گردد. بدین واسطه یک ایمپالس تولید می‌شود که ویژگی قابل‌توجه آن، انتشار بدون افت دامنه در طول آکسون‌ها و دندریت‌ها است. در خصوص پتانسیل‌های پس‌سیناپسی آهسته‌تر، با توجه به نوع انتقال‌دهنده‌ی عصبی و گیرنده مربوطه و فعل و انفعال آن‌ها با کانال‌های یونی اختصاصی دو نوع اصلی پتانسیل‌ پس‌سیناپسی تحریکی (EPSP) و پتانسیل پس‌سیناپسی مهاری (IPSP) قابل تمایز هستند.

 

 

آزمایشگاه EEG مباحث پایه

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری