ورود / ثبت نام

تغییرات شیمیایی در مغز ممکن است به نشانه‌های حرکتی توضیح داده نشده‌ای مرتبط باشد

یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که افرادی که دچار مشکلات حرکتی (علائمی که توسط هیچ بیماری قابل توجیه نیست) هستند، ممکن است دچار تغییراتی در مواد شیمیایی نواحی خاصی از مغز شده باشند.

یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که افرادی که دچار مشکلات حرکتی (علائمی که توسط هیچ بیماری قابل توجیه نیست) هستند، ممکن است دچار تغییراتی در مواد شیمیایی نواحی خاصی از مغز شده باشند. این نشانه‌ها، که شامل لرزش، انقباضات عضلانی، یا مشکلاتی در راه رفتن می‌شود، با نام علائم حرکتی عملکردی یا سایکوژنیک شناخته می‌شوند.

Alberto Priori، نویسنده‌ی ارشد مقاله از مرکز تحقیقاتی Aldo Ravelli دانشگاه میلان ایتالیا، می‌گوید: این نتایج یک بینش جدید را درباره علائم حرکتی عملکردی به دست می‌دهند، که تا پیش از این بیشتر به مشکلات روانی نسبت داده می‌شدند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که این تغییرات شیمیایی غیر طبیعی در مغز می‌توانند نقش اساسی در علائم حرکتی عملکردی داشته باشند، و در نهایت به حرکات غیر طبیعی منجر شوند.

پریوری می‌گوید: این امکان وجود دارد که داروهایی طراحی و توسعه داده شوند که این تغییرات شیمیایی را در مغز نشانه گرفته و به درمان این اختلال کمک کنند.

این مطالعه ده فرد مبتلا به علائم حرکتی عملکردی را با ده فرد سالم مقایسه کرده است. محققان از یک اسکن مغزی به نام طیف نگاری تشدید مغناطیسی MRS استفاده کردند تا به مواد بیوشیمیایی درون مغز نگاهی بیندازند. همچنین از شرکت کنندگان در این مطالعه آزمون‌های افسردگی، اضطراب، کیفیت زندگی، و یک اختلال خاص به نام alexithymia (اختلال در شناسایی و تشریح احساسات خود یا نارسایی هیجانی) گرفته شد.

افرادی که به علائم حرکتی عملکردی مبتلا هستند، دارای سطح بالاتری از گلوتامات در نواحی لیمبیک مغز می‌باشند، به طوری که سطح این ماده در این افراد نزدیک به چهار برابر افراد عادی می‌باشد. گلوتامات و گلوتامین در خارج از نواحی لیمبیک به طور عادی توزیع شده بودند، در نتیجه می‌توان مطمئن شد که این تغییرات مختص این نواحی خاص می‌باشد.

در آزمون‌های روانشناسی، افراد مبتلا به علائم حرکتی عملکردی عموما نمره‌ی پایین‌تری از افراد نرمال کسب می‌کنند. دو مورد از افراد مبتلا به این اختلال، از افسردگی شدید رنج می‌بردند و دچار اختلال هراس نیز بوده‌اند. افراد مبتلا به علائم حرکتی عملکردی، نمره‌ی بالایی را در افسردگی، اضطراب، نارسایی هیجانی کسب کرده و نمره‌ی پایینی در کیفیت زندگی بدست آوردند. برای مثال، این افراد به طور میانگین در آزمون افسردگی نمره‌ی 9.0 کسب می‌کردند، که نشان دهنده‌ی افسردگی خفیف است، و در مقام مقایسه افراد سالم نمره‌ی 1.4 کسب می‌کردند که نشان دهنده‌ی سلامت از این جهت می‌باشد.

محققین همچنین دریافتند که سطوح غیرطبیعی مواد نوروشیمیایی، هرچی بالاتر باشد، علائم حرکتی، نارسایی هیجانی و اضطراب نیز شدیدتر هستند.

از آن جایی که افزایش غیر طبیعی گلوتامات و گلوتامین ممکن است در ایجاد علائم حرکتی عملکردی نقش داشته باشد، داروهای تنظیم کننده‌ی فعالیت‌های مبتنی بر گلوتامین، مانند D-cycloserine، memantine و کتامین می‌توانند به طور بالقوه به مدیریت این اختلالات کمک کنند.

محدودیت عمده‌ی این مطالعه، تعداد کم افراد حاضر در آن بوده است.

منبع: نیوز مدیکال

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری