ورود / ثبت نام

کووید-۱۹ ممکن است لخته‌شدن خون و انسداد رگ‌های خونی مغز را افزایش دهد

بر اساس یافته‌های تیمی از متخصصان مغز و اعصاب UCL و بیمارستان ملی عصب شناسی و جراحی مغز و اعصاب انگلیس، مشاهدات بالینی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که دچار سکته مغزی شده‌اند، نشان می‌دهد که ویروس کرونا ممکن است باعث ایجاد لخته در رگ‌های خونی (شریان‌ها) در مغز شود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد تست زودهنگام برایD-dimer ، یک ماده‌ی پروتئینی در خون که با افزایش لخته‌شدن خون (ترومبوز) در بیماران مبتلا‌ به کووید-۱۹ مرتبط است، می‌تواند پزشکان را در مراحل اولیه قادر‌ سازد که درمان‌های خاص، از‌ جمله ضد انعقادها ("رقیق کننده‌های خون") را در همان زمان تجویز کنند. این دستورالعمل ممکن است تعداد افرادی که متعاقبا دچار سکته مغزی یا لخته شدن خون در هر جایی از بدن می‌شوند را کاهش دهد.

در مقاله‌ای تحقیقاتی که در Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry منتشر شده است، پروفسور دیوید وروینگ و همکارانش از شش بیمار با سکته مغزی ایسکمیک حاد (به دلیل انسداد شریان بزرگ مغز) و مبتلا به کرونا گزارشی به عمل آوردند. سکته مغزی ایسکمیک حاد در اثر فقدان ناگهاني گردش خون در ناحيه مغز و در نتيجه از دست‌دادن عملكرد عصبي به وجود مي‌آيد.

به طور خلاصه، هر شش بیمار (بین 53 تا 85 سال) انسداد عروق بزرگ (انسداد شریانی بزرگ) داشتند که با افزایش قابل‌توجه ‌ D-Dimer در خون که نشان‌دهنده‌ی حضور غیر‌طبیعی و بالای "محصولات تخریبی فیبرین" است همراه بود. فیبرین‌ها اجزایی موجود در خونند که هنگامی که لخته‌ها تجزیه و متلاشی می‌شوند، تولید می‌گردند.

این گزارش متکی بر تعداد کمی از بیماران است، و ارتباط مستقیم بین کووید-۱۹ و سکته مغزی را تأیید نمی‌کند (زیرا سایر عوامل مرتبط با سکته مغزی در بیشتر بیماران وجود داشت). با این حال، این یافته‌ها شواهد اخیر دیگری را تأیید می‌کنند: پاسخ ایمنی التهابی اغراق‌آمیز که در این بیماران رخ می‌دهد، منجر به انعقاد خون غیر‌طبیعی می‌شود که از پیامد‌های آن می‌توان به افزایش D-dimer و تولید آنتی‌بادی‌های ضد فسفولیپید - که معمولاً در اثر اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود، اشاره کرد.

علاوه بر این، پنج مورد از شش سکته‌ی مغزی ایسکمیک، ۸ تا ۲۴ روز پس از شروع علائم کرونا (سرفه ، سردرد و لرز) رخ داده است، و در یک بیمار در مرحله‌ی قبل از علائم پدیدار‌شونده اتفاق افتاده است که نشان می‌دهد سکته‌ی مغزی ایسکمیک مرتبط با کرونا معمولاً با تأخیر اتفاق می‌افتد، اما ممکن است هم در اوایل و نیز بعدا در طول بیماری رخ دهد.

استاد وروینگ، استاد عصب‌شناسی بالینی در UCL و مشاور اعصاب و روان در بیمارستان ملی جراحی مغز و اعصاب انگلیس گفت: "ما می‌دانیم که کووید-۱۹ فقط یک بیماری ریوی نیست. یافته‌های ما نشان می‌دهد که انسداد شریان‌های بزرگ مغز در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با لخته‌شدن بسیار غیرطبیعی خون همراه است.

وی گفت: "استفاده‌ی زود هنگام از داروهای ضد‌انعقادی می‌تواند مفید باشد، اما این امر باید در برابر خطر خونریزی مغزی آنها، به‌ویژه پس از سکته مغزی ایسکمیک، تنظیم شود. "

منبع: نوروساینس نیوز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری