ورود / ثبت نام

آیا معتاد به شکر هستید؟ دانشمندان علوم اعصاب قادر خواهند بود به زودی مغز شما را طوری برنامه ریزی کنند که از آن متنفر شوید!

محققان دانشگاه کلمبیا دو ناحیه از مغز را شناسایی کرده‌اند که به مزه‌های تلخ و شیرین پاسخ می‌دهند.

محققان دانشگاه کلمبیا دو ناحیه از مغز را شناسایی کرده‌اند که به مزه‌های تلخ و شیرین پاسخ می‌دهند. آن‌ها این مناطق را در موش به گونه‌ای تغییر داده‌اند که واکنش‌های مختلفی ایجاد کنند. در این مطالعه‌، محققان قادر بودند کاری کنند که موش‌ها به آب به گونه‌ای پاسخ دهند که گویا شکر است، تلخی برایشان مزه‌ای جذاب باشد و شیرینی به تجربه‌ای منفی تبدیل شود.

دکتر Li Wang می‌گوید: مطالعه‌ی فعلی ما با این هدف دنبال می‌شود که چگونگیِ شناسایی و ظرفیت شیرینی و تلخی در قشر اینسولا و آمیگدالا پردازش می‌شوند. به وسیله‌ی ابزارهای ردیابی، نورون‌های شیرین و تلخ قشری را به رنگ‌های سبز و قرمز رنگ آمیزی کرده، و تصویر آن‌ها را در سراسر مغز – با استفاده از یکی از جدیدترین تکنیک‌های تصویربرداری و پاکسازی مغز- نقشه برداری کردیم. یافتن این نکته جالب است که نورون‌های شیرینی و تلخی به صورت جداگانه به دو زیر قسمت از آمیگدالا تصویر (پروجکت) می‌شوند. آمیگدالا ساختار مهمی از مغز است که در قضاوت و ارزش‌گذاری روی محرک‌های حسی دخیل است. با روشن و خاموش کردن این مدار قشری-آمیگدالی، تغییر ظرفیت و یا دادن یک ظرفیت جدید به مزه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. منظور از ظرفیت، جذابیت یا تنفر ذاتی از یک مزه‌ی خاص است. این به آن معنی است که ممکن است روزی استفاده از این تحقیق برای تغییر احساس انسان نسبت به یک سری غذاهای خاص، امکان‌پذیر باشد. استفاده از این ابزار برای کمک به بیماران مبتلا به گستره‌ای از اختلالات غذایی قابل تصور است. این پژوهش می‌تواند به درمان بیماری‌های وابسته به چاقی کمک کننده باشد. مقاله‌ی حاصل از این پژوهش در مجله‌ی Nature به چاپ رسیده است.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری