ورود / ثبت نام

مغزهای مینیاتوری که در آزمایشگاه رشد داده می‌شوند ممکن است راهگشای از بین بردن آلزایمر باشند

مغزهای مینیاتوری انسانی که در یک آزمایشگاه توسط پژوهشگران انگلیسی رشد داده شده‌اند می‌توانند روزی کلید دستیابی به درمانی برای بیماری آلزایمر باشند.

مغزهای مینیاتوری انسانی که در یک آزمایشگاه توسط پژوهشگران انگلیسی رشد داده شده‌اند می‌توانند روزی کلید دستیابی به درمانی برای بیماری آلزایمر باشند.

این اعضای کوچک از سلول‌های پوستی انسان ساخته شده‌اند٬ به این صورت که آن‌ها را به نورون‌ها تبدیل کرده‌اند و به صورت سه بعدی چاپ کرده‌اند تا به ساختار مغز شبیه باشند.

دانشمندان امیدوارند تا این میکرومغزها طوری به پژوهش کمک کنند تا بتوانند با آسیب‌هایی که بیماری آلزایمر ایجاد می‌کند٬ مقابله کنند.

پروفسور «Edik Rafalov» از دانشگاه آستون در مصاحبه با تلگراف بیان کرده است: این امر تا حدودی علمی تخیلی است. ما سعی داریم تا کاری کنیم که نورون‌ها به یکدیگر متصل شده و رشد کنند که در نهایت بتوانیم بخش‌هایی از مغز را که مثلا توسط بیماری دمانس(مراحل ابتدایی آلزایمر) تخریب شده‌اند جایگزین کنیم. به عبارت ساده٬ در بیماری دمانس٬ بخشی از مغز به درستی کار نمی‌کند. اگر بتوانید این بخش را جایگزین کنید٬ خواهید توانست مردم را به زندگی عادی خود بازگردانید. اصلا اغراق نیست که بگوییم این پروژه می‌تواند صدها هزار زندگی را بهبود بخشد و طولانی‌تر کند.

بیماری آلزایمر فقط در بریتانیا گریبان‌گیر دست کم۵۲۰ هزار نفر است.

جامعه‌ی آلزایمر بریتانیا اعلام کرده که این بیماری رایج‌ترین شکل دمانس است. نشانه‌های بیماری شامل: «از دست دادن حافظه و اختلال در تفکر٬ حل مسئله یا صحبت می‌باشد.»

این بیماری بیشتر مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پروتئین‌ها در مغز انباشته می‌گردند و تشکیل ساختار‌هایی به نام پلاک و گره را می‌دهند. این موضوع منجر به قطع شدن اتصال بین سلول‌های عصبی و تدریجا مرگ سلول‌ها و از دست دادن بافت مغزی می‌شود. افرادی که مبتلا به آلزایمر می‌شوند در مغزشان با کمبود مواد شیمیایی مهم مواجه هستند.

برای بیماری درمانی وجود ندارد و در نتیجه به صورت پیشرونده در طول زمان وخیم‌تر شده و قسمت‌های بیشتری از مغز تخریب می‌گردند. دانشمندان هنوز هم مطمئن نیستند که چه چیز باعث ایجاد بیماری می‌گردد.

نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر دچار دمانس هستند و پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا سال ۲۰۴۰ با پیر شدن جمعیت بریتانیا به ۱.۲ میلیون نفر برسد. امید می‌رود که میکرو مغز‌ها بتوانند راهی برای دانشمندان فراهم کنند تا روی آن‌ها آزمایش کنند و نشانه‌های بیماری را در مریضی که از بیماری‌های دژنراتیو رنج می‌برد٬ شبیه سازی کنند.

این مغز‌های آزمایشگاهی فقط تا ۲ میلیمتر رشد می‌کنند و می‌توانند در جنگ علیه بیماری نقشی حیاتی داشته باشند.

دکتر «Eric Hill» مدیر برنامه در MSc Stem cells and Regenerative Medicine در دانشگاه آستون به تلگراف گفته است که این تحقیق بسیار هیجان انگیز است چرا که این مغز‌ها مانند بافت مغز واقعی عمل می‌کنند.

اما این موضوع را هم اعتراف می‌کند که تیم با موانع جدی٬ فراتر از مشکلات ایجاد کردن بافت مغز انسان روبه‌رو است.

مثلا شرایطی مانند این که آلزایمر خود را در مغزهای مسن نشان می‌دهد؛ پس ما نیاز داریم که راهی پیدا کنیم تا فرآیند مسن شدن را سرعت بخشیم تا بتوانیم درک کنیم که بیماری چگونه عمل می‌کند. مسلما نمی‌توانیم تا ده‌ها سال منتظر بمانیم و ببینیم که چه تغییراتی در مغز رخ می‌دهد.

منبع:
http://www.cetusnews.com
http://www.telegraph.co.uk

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری