برگزاری سومین دوره مسابقه ملی تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRNC2019) با محوریت بررسی اختلالات یادگیری
طی دو مرحلهی غیر حضوری و حضوری، سومین دوره مسابقه ملی تصویربرداری تشدید مغناطیسی با محوریت بررسی اختلالات یادگیری در اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد.
طی دو مرحلهی غیر حضوری و حضوری، سومین دوره مسابقه ملی تصویربرداری تشدید مغناطیسی با محوریت بررسی اختلالات یادگیری در اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد.
ناتوانیهای یادگیری اشاره به انواعی از اختلالات ناهمگون با زمینهی نوروبیولوژیک دارند که در آن توانایی فرد در دریافت، پردازش، حفظ، بازیابی، فهم و پاسخ به اطلاعات کلامی و غیرکلامی طبیعی نیست. امروزه از اصلاح اختلال خاص یادگیری (SLD: Specific Learning Disability) استفاده میشود. اختلال خاص به مواردی اطلاق میگردد که در آن فرد در یادگیری و بکارگیری مهارتهایی مانند خواندن (دیسلکسیا)، نوشتن (دیسگرافیا)، انجام محاسبات ریاضی، گوش دادن، صحبت کردن و توانایی استدلال دچار مشکل است. افراد مبتلا به این اختلالات با وجود ناتوانی در یادگیری، دارای هوش متوسط و متوسط به بالا هستند. بطور کلی اختلال خاص یادگیری شامل انواع اختلالات خاص در خواندن، نوشتن و املا، ریاضیات و نوع ترکیبی میشود.
مطالعات نشان داده است تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی میتواند در پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات یادگیری کمک کند. بر این اساس، آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز سومین مسابقه ایده پردازی کاربردهای MRI در پیشگیری، تشخیص و درمان نارسایی اختلالات یادگیری را برگزار کرد که در اخبار و اطلاعیههای پیشین میتوانید جزئیات چگونگی ارسال طرح را مشاهده نمایید.
در مرحلهی اول تمامی شرکتکنندگان تا تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ طرحهای خود را ارسال کردند و پس از بررسی و داوری طرحها، گروههای زیر به مرحلهی دوم راه پیدا کردند:
- تیم Word-Image
- تیم نوروترونیکس
- تیم پردازش اعداد
- تیم طرح نو
- تیم NICOG
- تیم دیسلکسیا، حلقهای شکافدار
- تیم EEMed
- تیم Independent component
- نوروشناخت شریف
در مرحلهی دوم مسابقه که در یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد، به هر تیم ۱۵ دقیقه زمان داده شد تا نماینده تیم طرح خود را در قالب تعیین شده و طی شرایطی که پیش از مسابقه طی اطلاعیههایی در کانال آزمایشگاه به اطلاع شرکتکنندگان رسیده بود در حضور داوران ارائه کند، سپس در ۱۰ دقیقه بعدی داوران سوالات خود را مطرح کردند. تمامی اعضای گروه میبایست قادر به پاسخگویی میبودند.
معیارهایی که در ارزیابی حضوری مورد بررسی قرار گرفتند عبارتند از :
- بیان مسئله
- نوآوری موضوع و طرح
- امکانپذیری انجام طرح
- میزان کاربردی بودن طرح
- نحوهی ارائه
- چگونگی پاسخ دادن به سوالات
- تنوع رشتهای اعضای گروه
همچنین طرحهایی که در جهت رفع مشکلات بومی و جاری کشور در این حوزه بودند در شرایط برابر امتیاز بیشتری داشتند.
در نهایت پس از داوری سه گروه زیر از بین ۹ گروه حاضر در مرحلهی دوم به عنوان گروههای برتر اعلام شدند:
- گروه اول : گروه نوروترونیکس
- سرگروه: آقای علی نامجو مقدم (دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
- گروه دوم: پردازش اعداد
- سرگروه: آقای علیرضا کرمی (کارشناس علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف -کارشناس ارشد علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی)
- گروه سوم: independent component
- سرگروه: آقای سهیل زارعی (دانشجوی دکترای پژوهشکدهی علوم شناختی)
مراسم تقدیر و اهدای جوایز نفرات برتر سومین دوره مسابقه ملی ایدهپردازی کاربردهای تصویربرداری تشدید مغناطیسی در اختتامیهی سومین سمپوزیوم تازههای نقشهبرداری مغز ایران در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ انجام شد.
نوشته های مرتبط