ورود / ثبت نام

سندرم جنینی الکل و شناسایی علائم بالینی آن با تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

اولین مطالعه مبتنی بر تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) تغییرات قابل توجهی را در ساختار مغز جنین‌هایی که در معرض الکل قرار گرفته‌اند آشکار می کند. محققان تغییرات قابل توجهی را در ساختار مغز جنین‌هایی که در معرض الکل قرار داشتند در مقایسه با افراد سالم مشاهده کردند. سندرم الکل جنین، مشکل کشورهایی است که الکل به طور رایگان در دسترس قرار دارد. تخمین زده می‌شود که 9.8 درصد از کل زنان باردار، در دوران بارداری الکل مصرف می‌کنند و این تعداد احتمالا دست کم گرفته شده است.

ویژگی نوزادان مبتلا به اختلالات طیف الکل جنینی

به گفته گرگور کاسپرین، دانشیار رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی وین، سندرم الکل جنین، شدیدترین شکل اختلالات طیف الکل جنینی است که در اثر قرارگرفتن جنین در معرض الکل در دوران بارداری ایجاد می شود. نوزادانی که با اختلالات طیف الکل جنینی متولد می شوند ممکن است دارای ویژگی‌های فیزیکی خاص، ناتوانی‌های یادگیری، مشکلات رفتاری یا تاخیر در گفتار و زبان باشند.

به گفته دکتر کسپرین، از هر 70 حاملگی با مصرف سیگار و الکل، یک مورد منجر به سندرم الکل جنین می‌شود.

کسپرین گفت: نوزادانی که در معرض الکل قرارگرفته‌اند، هدف مطالعات بسیاری از محققان قرارگرفته‌اند تا جاییکه زمان وقوع تغییرات را در مغز جنین زودتر بفهمند.

روش تحقیق و اندازه‌گیری

برای این مطالعه، محققان 500 زن باردار را که به دلایل بالینی برای تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) جنین معرفی شده بودند، انتخاب کردند. در یک پرسشنامه ناشناس، 51 نفر از زنان به مصرف الکل در دوران بارداری خود اعتراف کردند. پرسشنامه‌های مورد استفاده عبارت بودند از: سیستم نظارت بر ارزیابی خطر بارداری (PRAMS)، یک پروژه نظارتی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بخش‌های بهداشت و ابزار غربالگری T-ACE، ابزار اندازه‌گیری چهار سوالی که نوشتن خطر را شناسایی می‌کند.

دکتر کسپرین گفت: پس از حذف برخی تصاویر (ام‌آر‌آی) جنین به دلایلی مانند ناهنجاری‌های ساختاری مغز یا کیفیت تصویرضعیف، گروه مطالعه نهایی شامل 26 تست MRI جنین از 24 جنین الکل مثبت و یک گروه کنترل متشکل از 52 جنین سالم مرتبط با سن وجنسیت بود. سن جنین‌ها در زمان تصویربرداری، بین 20 تا 37 هفتگی بود. محققان از تصویربرداری با وضوح بالا استفاده کردند که به آنها اجازه داد یک مجموعه داده را برای بازسازی مغر هر جنین ایجاد کنند. آنها سپس به تکمیل آنالیز 12 ساختار مختلف مغز پرداختند و حجم کل مغز و حجم بخش‌های خاص مغز را محاسبه کردند.

نتایج؛ دو تفاوت عمده میان جنین‌های سالم و قرار گرفته در معرض الکل

مارلن استوئمپفلن، محقق علمی در دانشگاه علوم پزشکی وین، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: یکی از مشخصه‌های اصلی این مطالعه، بررسی بخش‌های فرعی کوچک‌تری از مغز بود.

تجزیه و تحلیل آماری، دو تفاوت عمده را در جنین‌های قرار گرفته در معرض الکل در مقایسه با گروه کنترل سالم نشان داد که عبارتند از: افزایش حجم در کورپوس کالوزوم (پل مغزی) و کاهش حجم در ناحیه اطراف بطن.

دکتر استوئمپفلن گفت: این اولین باری است که یک مطالعه تصویربرداری قبل ازتولد توانسته است این تغییرات اولیه مرتبط با الکل را مورد سنجش قرار دهد.

کورپوس کالوزوم، اصلی‌ترین ارتباط بین دو نیمکره مغز است. دکتر استوئمپفلن خاطرنشان کرد: این ساختار بسیار مرکزی باید تحت تاثیر قرار بگیرد، زیرا علائم بالینی اختلالات طیف الکل جنینی، بسیار ناهمگن یا متنوع هستند و نمی‌توان آن‌ها را با یک زیرساخت خاص از مغز مشخص کرد.

وی گفت: تغییرات یافت شده در ناحیه اطراف بطن، جایی که همه نورون‌ها متولد می‌شوند، یک اثر جهانی بر رشد و عملکرد مغز منعکس می‌کند.

محققان گفتند: یافتن پل مغزی ضخیم‌تر در جنین‌های الکل مثبت، تعجب‌آور است زیرا کورپوس کالوزوم در نوزادان مبتلا به اختلالات طیف الکل جنینی نازک‌تر است.

دکتر کسپرین گفت: به نظر می‌رسد قرار گرفتن در معرض الکل در دوران بارداری، مغز را در مسیر تکاملی قرارمی‌دهد که از مسیر طبیعی فاصله دارد. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) جنین، یک ابزار بسیار قدرتمند برای توصیف رشد مغز نه تنها در شرایط ژنتیکی بلکه در شرایط اکتسابی ناشی از قرار گرفتن در معرض عوامل سمی است.

نتایج این مطالعه در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) ارائه شده است.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری