ورود / ثبت نام

رویدادهای ملی و بین المللی پاییز ۱۴۰۰

در ادامه فهرستی از روزهای مهم ملی و بین المللی مرتبط با نقشه برداری مغز و حوزه‌های مربوطه را مشاهده می‌کنیم:

روز جهانی سلامت روان

World Mental Health Day 2021

پاندمی کووید -19 تأثیر زیادی بر سلامت روان افراد داشته است و میتوان گفت بالاترین میزان تاثیرپذیری متعلق به  کادر درمان و سایر کارکنان خط مقدم پاندمی، دانشجویان، افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند و همچنین کسانی که از قبل دارای شرایط روانی خاصی بوده‌اند، میباشد و به همین دلیل خدمات مربوط به اختلالات روانی، عصبی و مصرف مواد مخدر به طور قابل توجهی مختل شده است.

اما با این حال، روزنه‌ای برای خوش بینی وجود دارد.

در مجمع جهانی بهداشت که ماه مه 2021 برگزار شد، دولت‌ها در سراسر جهان افزایش خدمات با کیفیت بهداشت روانی را جزء اولویت‌های خود قرار دادند و در همین راستا برخی کشورها روش‌های جدیدی را برای ارائه این خدمات به جمعیتشان برنامه ریزی و اجرا کردند.

 

روز جهانی فیزیک پزشکی

International Day of Medical Physics

 

ابهام‌های زیادی در خصوص معنا و نقش فیزیسیست در میان آحاد مردم و حتی در بسیاری از بخش‌های پزشکی وجود دارد.

در سال 2021، سازمان بین المللی فیزیک پزشکی (IOMP) شعار روز جهانی فیزیک‌پزشکی (16 آبان) را با عنوان «افزایش آگاهی عموم جامعه نسبت به طیف گسترده نقش فیزیسیست پزشکی»، اعلام و به چند مورد از وظایف بزرگ فیزیسیست‌ها از قبیل زیر اشاره کرده است:

 

- پیشرو در بهینه‌سازی و استفاده از روش‌های نوین درمانی در تشخیص و پرتو درمانی سرطان و ...

- تخمین دُز تشعشع حاصل از روش‌های تصویربرداری رادیولوژیکی

- آموزش به پزشکان، تکنسین‌های رادیولوژی و پرستاران در مورد پرتوهای مورد استفاده در تصویربرداری و درمان

- مسئولیت  حفاظت از بیماران و کارکنان در برابر اثرات اشعه

- آموزش فناوری‌های جدید تصویربرداری و درمانی به دیگران جهت استفاده از آن‌ها

 

 

International Day of Radiology (IDoR 2021)

روز جهانی رادیولوژی 2021 به رادیولوژی مداخله‌ای و نقش اساسی آن در درمان بیماران اختصاص داده شده است. با توجه به مواجهه جهانی با چالش‌های ناشی از کوید-19، نقش کلیدی تصویربرداری در پزشکی چه در شرایط پیش‌بینی‌نشده مانند همه‌گیری و یا به صورت روزانه در تمام زمینه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

 رادیولوژی مداخله‌ای یک زیرمجموعه منحصر به فرد و رو به رشد است که همه روزه به درمان و محافظت از بیماران کمک می‌کند.

 «رادیولوژی مداخله ای - مراقبتی فعال برای بیمار» شعار  IDoR 2021  است. هدف ازاین عبارت، دعوت عموم مردم به آگاهی از نقش اساسی رادیولوژی مداخله‌ای در درمان بیماران می‌باشد. برای کمک به حمایت از این مهم‌، از متخصصان تصویربرداری در سراسر جهان می‌خواهیم لحظه‌ای مکث کنند، به وظایف سخت خود نگاهی بیندازند و سهم رادیولوژی در مراقبت فعال از بیماران را گرامی دارند.

 

World Science Day for Peace and Development

۱۹ آبان، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، بر نقش مهم علم در جامعه و نیاز به مشارکت دادن عموم مردم در بحث‌ها در حیطه موضوعات علمی نوظهور و همچنین اهمیت و ارتباط علم در زندگی روزمره تأکید می‌کند.

با تبدیل شدن گرمایش زمین به تهدیدی جدی برای زندگی میلیاردها انسان و کره زمین، رویداد امسال اهمیت «بنیان جوامع آماده برای آب و هوا» را مورد توجه قرار داده است.

هدف از درنظرگرفتن این قالب، نزدیک‌تر کردن علم به جامعه با اهمیت بخشیدن به برخی از جنبه‌های علمی کلیدی و راه‌حل‌های احتمالی ارائه‌شده توسط علم، فناوری و نوآوری برای برخی از چالش‌های بزرگ جهانی است که جوامع امروزی با آن مواجه هستند.

 

۱۲ آذر، روز جهانی معلولین

International Day of Persons with Disabilities (IDPD)

روز جهانی معلولین در سال ۲۰۲۱ بر «مبارزه برای حقوق این افراد در دوران پسا کرونا» تمرکز دارد.

امسال، چالش‌ها، موانع و فرصت‌های موجود برای افرادی که با معلولیت در یک بیماری همه گیر جهانی زندگی می‌کنند از محورهای این روز است.

از مارس ۲۰۲۰، تمام جوامع تحت تأثیر تغییرات شدید سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از واکنش‌های داخلی و بین المللی به COVID-19 قرار گرفته‌اند. با به رسمیت شناختن روز جهانی افراد دارای معلولیت میتوان نشان داد این افراد از جمله جمعیت‌های آسیب دیده در میان همه‌گیری کووید هستند.

امید است مقامات بهداشت عمومی داخلی و بین‌المللی، نمایندگان سیاسی، مدافعان، حامیان و شهروندان هر جامعه از تجربیات افراد دارای معلولیت در طول این بیماری همه‌گیر استفاده و برای سرمایه‌گذاری معنادارتر در این حوزه تلاش کنند.

 

روز دانشجو

۱۶ آذر روز ملی دانشجو نامیده شده است. روز تأکید بر نقش بی مانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش. امید است آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با فراهم آوردن خدمات به روز و تجهیزات روز دنیا، بتواند گامی کوچک در مسیر تسهیل دانشجویان به ویژه دانشجویان فعال در عرصه‌ی علوم شناختی و مغز بردارد.

 

روز پرستار

پرستاری فقط یک علم نیست، یک وجدان است. ولادت حضرت زینب روز ملی پرستار نام‌گذاری شده است. آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از فداکاری و ایثار این عزیزان در دوران پاندمی قدردانی کرده و کمال تشکر را دارد.

 

هفته پژوهش و فناوری

هفته پژوهش و فناوری گرامی‌باد

???? روزهای مختلف هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ :

روز اول: مدرسه و دانشگاه

روز دوم: پشتیبانی از تولید

روز سوم: مانع‌زدایی از تولید

روز چهارم: علوم انسانی و علوم پایه

روز پنجم: اثربخشی اجتماعی

روز ششم: بزرگداشت پژوهشگران و فناوران

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری