ورود / ثبت نام

بررسی شدت ماده سفید در MRI و ضایعات مغزی ناشی از ضربه‌های مکرر به سر ورزشکاران

اسکن¬های مغزی ورزشکارانی که به طور مکرر در معرض ضربه¬های سر قرار گرفته¬اند، نشان دهنده افزایش شدت ماده سفید است. علائم و نشانگرهای خاصی از آسیب به ماده سفید مغز یا همان (شدت ماده سفید) را می‌توان در اسکن‌ مغز مشاهده کرد. طی مطالعات انجام شده، اسکن¬های مغزی گرفته شده در طول زندگی ورزشکاران در ورزش¬های تماسی مانند فوتبال یا هاکی روی یخ، در مقایسه با تغییرات مغز آن‌ها در کالبد شکافی، ارتباط شدت ماده سفید با تغییرات نوروپاتولوژیک را نشان می‌دهد.

شدت ماده سفید مناطقی هستند که در اسکن های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، روشن به نظر می‌رسند. مایکل آلوسکو، نویسنده این مطالعه از دانشکده دانشگاه بوستون، گفت: «نتایج هیجان‌انگیز مطالعات ما نشان می‌دهد که شدت ماده سفید ممکن است آسیب طولانی‌مدتی به مغز در افرادی که سابقه ضربه‌های مکرر به سر دارند، وارد کند.»

افزایش شدت ماده سفید در MRI می‌تواند ابزار موثری برای مطالعه اثرات ضربه‌های مکرر سر بر روی ماده سفید مغز در زمانی که ورزشکار هنوز زنده است باشد.

روش مطالعه

این مطالعه شامل 75 نفر بود که در معرض ضربه‌های مکرر سر قرار گرفته بودند و علائمی را گزارش کرده بودند. این شامل 67 بازیکن فوتبال به علاوه هشت ورزشکار دیگر در ورزش‌های تماسی مانند فوتبال و بوکس یا کهنه سربازان ارتش بود. از بین بازیکنان فوتبال که هر کدام به طور متوسط ​​12 سال بازی کردند، 16 ورزشکار به صورت حرفه‌ای و 11 ورزشکار به صورت نیمه حرفه‌ای بازی کردند.


همه پس از مرگ مغز خود را به تحقیق اهدا کردند تا تحقیقات درباره اثرات بلندمدت ضربات مکرر سر را پیش ببرند. محققان سپس به سوابق پزشکی، از جمله اسکن‌هایی که در زمانی که ورزشکاران هنوز زنده بودند، انجام شده بود، نگاه کردند. شرکت کنندگان به طور متوسط ​​در سن 62 سالگی از مغز آن‌ها اسکن گرفتند. میانگین سنی ورزشکاران در هنگام مرگ 67 سال بود. از بین شرکت کنندگان، 64 درصد از آن‌ها قبل از مرگ دچار زوال عقل بودند. این موضوع با گفتگو با عزیزانشان مشخص شد. کالبد شکافی نشان داد که 53 نفر یا 71 درصد آنسفالوپاتی تروماتیک مزمن (CTE) داشتند.

 CTE بیماری تخریب‌کننده عصبی است که با ضربه‌های مکرر سر، از جمله ضربه‌های ناشی از فوتبال، همراه است که می‌تواند به زوال عقل تبدیل شود.

نتایج

پس از بررسی اسکن‌های مغزی، محققان دریافتند که به ازای هر واحد تفاوت در حجم ماده سفید، تقریباً دو برابر احتمال ابتلا به بیماری عروق کوچک و سایر شاخص‌های آسیب ماده سفید، همچنین سه برابر بیشتر است. وجود تجمع تاو شدیدتر در لوب فرونتال مغز. تجمع پروتئین تاو در مغز یک نشانگر زیستی برای بیماری های مغزی پیشرونده مانند بیماری آلزایمر و  CTE

 محققان همچنین دریافتند که مقادیر بالاتر ماده سفید با سال‌های بیشتر بازی فوتبال مرتبط است.وقتی نوبت به تکمیل وظایف روزانه می‌رسید، مقادیر بیشتری از شدت ماده سفید با نمرات بالاتری در پرسشنامه مربوط به انجام وظایف روزانه که توسط مراقبان اهداکنندگان مغز تکمیل می‌شد، همراه بود.

آلوسکو گفت: «محدودیت‌های کلیدی برای این مطالعه وجود دارد و ما به تحقیقات بیشتری برای تعیین عوامل خطر و علل منحصربه‌فرد این ضایعات مغزی در افرادی که سابقه ضربه‌های مکرر به سر دارند، نیاز داریم.»
محدودیت‌های این مطالعه شامل استفاده از ام آر آی‌های به‌دست‌آمده برای اهداف بالینی و نه تحقیقاتی بود و اینکه شرکت‌کنندگان اکثراً بازیکنان مسن‌تر، علامت‌دار، مرد و سابق فوتبال آمریکایی بودند.

این مطالعه توسط مؤسسه ملی پیری، مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر دانشگاه بوستون، بخش امور جانبازان، بنیاد نیک و لین بوونیکونتی و مؤسسه علوم بالینی و ترجمه دانشگاه بوستون پشتیبانی شد.

منبع: اکادمی نورولوژی امریکا

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری