ورود / ثبت نام

کانون دقیق صرع در حین عمل جراحی شناسایی شد

با تلفیق فناوری اطلاعات و علوم شناختی؛ کانون دقیق صرع در حین عمل جراحی شناسایی شد محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان دستگاهی ساختند که قادر است حین جراحی کانون تشنج صرع را شناسایی کند.

ارتباطات سلول‌های مغزی سیستم مغز و اعصاب باعث انتقال پیام‌های عصبی میان مغز و  تمامی نقاط بدن می‌شوند. تمامی این فرآیندها، با کمک انتقال‌دهنده‌های عصبی و الکترولیت‌های بدن مانند سدیم و کلسیم صورت می‌گیرد. در‌واقع، این فرآیندها نوعی فعالیت الکتریکی ایجاد می‌کنند. زمانی‌ که فعالیت الکتریکی مغز بیش از اندازه می‌شود، تشنج رخ می‌دهد و صرع نام کلی بیماری است که تشنج می‌تواند یکی از علائم یا گاهی تنها علامت آن باشد. طبــق تحقیقــات صــورت گرفتــه در ایــران ۵/۲ میلیــون نفــر دارای بیمــاری صــرع هستند. معمولا در بیماری‌های صرع که منجر به جراحی‌ می‌شوند، لازم است که کانون صرع به طور دقیق مشخص شود.

به گفته‌ي متخصصان، درمان این بیماری در ایران بیشتر مبتنی بر دارو است که عوارض جانبی دارد و محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان روش مکملی برای تشخیص کانون صرع عرضه کردند.

دکتر شهباز عسکری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان درباره طراحی و ساخت دستگاه  IntracranialEEG   گفت: این دستگاه دارای الکترودهای غیرتهاجمی روی سطح مغز است تا کانون صرع تشخیص داده شود و ســیگنال‌های داخــل جمجمــه در حیــن جراحــی، ثبــت و آنالیــز شوند. وی با بیان اینکه این امر موجب می‌شود تا دقت تشخیص کانون صرع ارتقاء یابد، خاطر نشان کرد: این دستگاه طراحی و ساخته شده است و تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده و‎ در برخی از بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

عسکری با بیان آسیب‌های احتمالی به بخش‌های دیگر مغز حین درمان صرع از طریق جراحی خاطرنشان کرد: این دستگاه به گونه‌ای عمل می‌کند که در حین جراحی بیمار هوشیار است و بیهوش نمی‌شود و الکترودها بر سطح مغز نصب می‌شوند و سیگنال‌های مغز ثبت خواهد شد.

به گفته وی، این دستگاه جایگزین روش‌های قبلی نیست، بلکه تکمیل کننده روش‌های پیشین است و فنـاوری بـه کار رفتـه در ایـن طـرح، تلفیـق فنـاوری اطلاعات و علـوم شـناختی اسـت.

منبع: خبرگزاری فارس- ایسنا

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری