ورود / ثبت نام

مورد توجه‌ترین و اثرگذارترین تحقیقات علوم اعصاب

با بررسی 100 مقاله‌ی علوم اعصاب که بیشترین ارجاع و استناد را داشته اند مشخص شده است که 78 مقاله از این مقالات تنها پنج موضوع را پوشش می‌دهند

با بررسی 100 مقاله‌ی علوم اعصاب که بیشترین ارجاع و استناد را داشته اند مشخص شده است که 78 مقاله از این مقالات تنها پنج موضوع را پوشش می‌دهند: اختلالات عصبی، قشر جلویی مغز، اتصالات مغزی، نقشه برداری مغز و مطالعات متدولوژی. این مطالعه و بررسی، به دانشمندان، قانون‌گذاران و سرمایه‌گذاران اجازه می دهد تا خیلی سریع مقالات دارای بیشترین ارجاع و همچنین زمینه¬های تحقیقاتی مورد توجه در علوم اعصاب را بشناسند.

هدف تحقیقات علوم اعصاب، بررسی ساختار و عملکرد عصبی و نحوه‌ی ارتباط آن با رفتار، فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی و بیماری‌ها می‌باشد. این حوزه به سرعت در حال گسترش است و دانشمندان هر سال مقاله های بیشتری را منتشر می کنند. هرچه محققان بیشتر یاد می گیرند و تکنیک¬های جدید را توسعه می دهند، زمینه¬های تحقیقات نیز افزایش می‌یابند و این که یک نفر در تمام زمینه¬ها به طور کامل پژوهش کند امکان پذیر نخواهد بود.

اندی وای کان یونگ از دانشگاه هنگ کنگ، نویسنده‌ی اصلی این مقاله که به تازگی در مجله‌ی

Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است، می گوید: ممکن است برای تازه واردان به این علم یا پزشکان، تشخیص موضوعات اصلی، دشوار باشد.

بنابراین یونگ و همکارانش برای شناسایی و تحلیل 100 مقاله با بیشترین ارجاع در علوم اعصاب، این مطالعه را آغاز کردند.

یونگ می گوید: هدف این بود که این مطالعه نقطه آغازی برای افرادی که به جست و جو در متن‌ها می‌پردازند باشد؛ به طوری که بتوانند به سرعت و به راحتی مطالعه¬های با ارجاع و استناد بیشتر در این حوزه را بشناسند. در اصل این تعداد زیاد ارجاع هست که اثرگذاری مقاله را نشان می‌دهد و مقایسه‌ی تعداد ارجاعات می¬تواند راه عادلانه و بی طرفانه‌ای برای یافتن مقالاتی که بسیار مورد توجه بوده‌اند، باشد.

این تیم در دیتا بیس "Web of Science" که ارجاع¬های مقالات از سال 1945 را لیست می‌کند، به دنبال مقالات علوم اعصاب گشت. آنها 100 مقاله بیشتر درباره¬ی علوم اعصاب را شناسایی کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و اطلاعات مربوط به هر یک، از جمله مجلاتی که مقاله در آن منتشر شده بوده، موضوع و سال انتشار را ثبت کردند. آن‌ها ضریب تأثیر مجله‌ی مربوطه را نیز در نظر گرفتند.

این تیم بر این عقیده ‌اند که 100 مقاله‌ی برتر، بین سال‌های 1972 تا 2009 منتشر شده¬اند و تعداد استنادها برای هر مقاله از 2138 تا 7326 و به طور میانگین 3078 بوده است. استنادها تقریباً به طور مساوی در 100 مقاله توزیع شده بود، به این معنی که هیچ مقاله یا گروهی از مقالات نبودند که تعداد خیلی زیادی ارجاع داشته باشد.

با گذشت زمان تعداد ارجاعات مقاله‌ها بیشتر می‌شود٬ به صورتی که مقالات قدیمی تر زمان بیشتری برای این که به آن¬ها استناد شود دارند٬ در نتیجه ضریب تأثیر نشریات نیز در طول زمان تغییر می‌کند. پس برای از بین بردن اثر زمان و عادلانه کردن شرایط٬ این محققان میانگین تعداد استنادها و میانگین ضرایب تأثیر نشریه در سال از زمانی که مقاله منتشر شده بود را مقایسه کردند.

تقریباً نیمی از مجلات موجود در فهرست، دارای تاریخچه‌ی طولانی بودند. مانند

Nature and Science که در اواخر 1800 بنیان¬گذاری شد. محققان برخی از معتبرترین مجلات با ضرایب تأثیر بالا را با مجلات دیگر در فهرست مقایسه کردند. یونگ می گوید: اثر ضریب تأثیر مجله با تعداد ارجاعات ارتباط چندانی ندارد. این تعجب برانگیز بود، زیرا ما فکر می‌کنیم مقالات مهم در مجلات معتبر، ارجاع بیشتری باید داشته باشند.

وقتی که گروه مقاله‌ها را بر اساس موضوع تحقیق دسته‌بندی کرد، مشاهده شد که 78 مقاله در این لیست، تنها پنج موضوع را پوشش می‌دادند: اختلالات عصبی٬ قشر جلویی مغز، اتصالات مغزی، نقشه‌برداری مغز و مطالعات متدولوژی.

جدیدترین مقاله‌ها بیشتر مربوط به اتصالات مغزی بودند و این حاکی از آن است که اهمیت این موضوع و علاقه نسبت به آن اخیراً بیشتر شده است.

این مطالعه می‌تواند به هر کسی که علاقه‌مند به شناسایی موضوعات مهم علوم اعصاب است کمک کند. یونگ می‌گوید: انتظار می‌رود این تحقیق مشوقی برای دیگر محققان باشد تا به مقالات شناسایی شده نگاهی داشته باشند و ادامه دهنده‌ی این پروژه‌های پر اهمیت باشند.

منبع: www.sciencedaily.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری