ورود / ثبت نام

کارگروه روان شناسی شناختی و نوروارگونومی

وحید حسن نژاد
وحید حسن نژاد
دبیر کارگروه
کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه فردوسی مشهد

 

روانشناسی شناختی به عنوان یکی از زیرشاخه های علوم شناختی بدنبال وقوع انقلاب شناختی در دهه 50 میلادی در برابر مکتب رفتارگرایی ظهور پیدا کرد و بر نحوه پردازش، سازمان دهی و بکارگیری اطلاعات در ذهن انسان تاکید کرد. بر خلاف رویکرد رفتارگرایی که از ذهن انسان به عنوان "جعبه سیاه" یاد می کرد، این رویکرد تمرکز مطالعات را به سمت ذهن سوق داد و ذهن را به عنوان یک پردازشگر اطلاعات در نظر گرفت و دو مفهوم بازنمایی و رایانش را مفروضه های اصلی این رشته قرار داد. مطالعات مختلف در حیطه هایی مثل عصب شناسی، زبان شناسی، روان شناسی و علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی شکل گیری این رشته را تسهیل کردند. برخی منابع تولد رسمی این رشته را دهه 70 میلادی می دانند که بدنبال چاپ کتاب روانشناسی شناختی توسط اولریک نیسر رخ داد.

این رشته به عنوان یکی از گرایش های علوم شناختی به مطالعه فرایندهای ذهنی مانند توجه، حافظه، برنامه ریزی، حل مساله و زبان می پردازد. این گرایش با بهره گیری از روش های سنتی و مدرن روانشناسی و تلفیق آنها زیر چتر علوم شناختی به بررسی و دستکاری فرایندهای ذهنی می پردازد و علاوه بر گسترش دانش در مورد ذهن انسان به کمک درمانگران نیز می رود. روشهایی نظیر مطالعات آزمایشگاهی، تصویربرداری مغزی، مشاهدات طبیعی، شرح حال، مدل سازی و هوش مصنوعی در این رشته کاربرد فراوان دارند. این شاخه با گرایش های دیگر علوم شناختی مانند علوم اعصاب شناختی، فلسفه، هوش مصنوعی و زبان شناسی شناختی ارتباط نزدیک و جدایی ناپذیری دارد.

نوروارگونومی علمی بین رشته ای متشکل از دو رشته ی علوم اعصاب و ارگونومی است. در واقع علوم اعصاب، مطالعه ی ساختار و عملکرد مغز است و ارگونومی استفاده بهینه ی انسان از فناوری را در کار و دیگر محیط های واقعی بررسی می کند. به عنوان یک نقطه مشترک، نوروارگونومی به مطالعه ی مغز انسان در حین انجام کار و استفاده از فناوری جهت کاهش خطا انسانی، افزایش بهره وری، راحتی و ارتقاء سلامت افراد می پردازد. هم چنين، می تواند به طراحی شرایط و محیط کاری پربازده و ایمن تر منجر شود که منافع اقتصادی قابل توجهی را برای ذی نفعان شامل توسعه دهندگان و صاحبان فناوری و مشاغل در پی دارد. رویکرد اصلی این کارگروه تربیت، آموزش و تقویت دانشجویان و علاقه مندان به ارگونومی و سلامت شغلی در مباحث شناختی و مرتبط با مغز می باشد تا بتوانند مشکلات شناختی موجود در طراحی مشاغل، ایستگاه های کاری، طراحی محصولات، رانندگی و غیره را از نظر راحتی، خطای انسانی، بهره وری، خستگی و ایمنی شناسایی کرده و برای رفع این مشکلات راه حل ارائه کنند.

محورها:

  • تصميم گيري
  • حافظه
  • توجه
  • ادراك
  • خلاقيت
  • حل مسئله
  • خطای انسانی در بخش های مختلف حافظه
  • تعامل انسان ماشین
  • فعالیت های شغلی و اصول ارگونومی

اهداف کارگروه

  • آشنایی با رشته روانشناسی شناختی
  • ارایه راهکار و راهنمایی به افرادی که علاقه مند به تحصیل و پژوهش در این رشته اند
  • آشنایی با روش ها، نرم افزارها و ابزارهای پژوهشی و مداخله در این رشته
  • آشنایی با بازار کار این رشته
  • ایجاد بستری مناسب برای محققین و دانشجویان علاقمند به این حوزه با هدف تعامل و تبادل اطلاعات
  • معرفی و آشنایی علاقه مندان با مبانی نوروارگونومی
  • همکاری با سازمان های مختلف جهت رفع مشکلات مرتبط با نوروارگونومی و ارگونومی شناختی آن ها
  • آموزش نرم افزارهای کاربردی این حوزه
  • ایجاد بستری مناسب جهت محققین و دانشجویان علاقمند به این حوزه جهت طرح ایده های جدید
  • برنامه ریزی و اجرای تحقیقات در حوزه خطای انسانی در بخش های مختلف مانند هواپیمایی، نظامی، حمل و نقل، پتروشیمی و نفت
  • بررسی مشاغل از نظر بار کار ذهنی با استفاده از روش های فیزیولوژیک
  • اجرای تحقیقات در خصوص خستگی ذهنی و خواب در مشاغل حساس
  • تشکیل تیم های پژوهشی و انجام پژوهش در حوزه های مرتبط با کارگروه

راه‌های ارتباطی

برای عضویت در شاخۀ دانشجویی و کارگروه روان شناسی شناختی و نوروارگونومی به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://nbml.ir/FA/student-branch-membership
یا ایمیلی با موضوع «درخواست عضویت در کارگروه روان شناسی شناختی و نوروارگونومی » به آدرس hasannejad@nbml.ir بفرستید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری