ورود / ثبت نام

ارتباط بین ساعت بیولوژیک مغز و تولید دوپامین منجر به چاقی ناشی از رژیم غذایی می شود

مطالعه‌ای جدید بیان می دارد که ساعت بیولوژیک مغز و تولید دوپامین با هم مرتبط هستند که در نتیجه مصرف غذاهای پرکالری و متعاقبا چاقی ناشی از رژیم غذایی(DIO) را در پی دارد.

مطالعه‌ای جدید بیان می دارد که ساعت بیولوژیک مغز و تولید دوپامین با هم مرتبط هستند که در نتیجه مصرف غذاهای پرکالری و متعاقبا چاقی ناشی از رژیم غذایی(DIO) را در پی دارد.

یافته ها بیان می دارند: "در دسترس بودن گسترده‌ی مواد غذایی پرانرژی (پرکالری) و لذیذ، با افزایش میزان چاقی در سراسر جهان مرتبط است. پرخوری در وعده‌های غذایی و مصرف بی برنامه ی تنقلات باعث اختلال در روند فرایندهای متابولیکی زمان‌بندی شده می‌گردد که این مسأله بیشتر موجب افزایش وزن می‌شود."

محققین نشان می دهند که پیام رسانی (سیگنالینگ) دوپامینرژیک درون هسته سوپراکیاسماتیک(SCN)- تنظیم کننده ی مرکزی (ریتم) شبانه روزی- زمان تغذیه را مختل کرده و در نتیجه مصرف بی رویه مواد غذایی را به دنبال خواهد داشت.

تیمی از محققان با بررسی جوندگان به این یافته ها دست یافتند: که نشان می دهد چطور این پیام رسانی دوپامین در مغز ریتم شبانه روزی را کنترل می کند و منجر به مصرف بالای غذا، از جمله در ساعات غیرعادی، می شود.

به نقل از علی گولر، دستیار نویسنده ی این مطالعه: "ما نشان داده ایم که پیام رسانی دوپامین در مغز می تواند ریتم بیولوژی شبانه روزی را کنترل کند و به مصرف غذاهای پرانرژی بین وعده های غذایی و طی ساعات غیرطبیعی می انجامد."

گولر توضیح می دهد: "برای بدن ما به عنوان یک موجود زنده طبیعی است که بخواهیم تا جایی که ممکن است مصرف کنیم و چربی ذخیره کنیم چرا که بدن نمی داند وعده ی بعدی کی می آید."

"اغلب این غذاها حاوی مقدار زیادی چربی، قند و بنابراین کالری هستند و به همین دلیل مزه ی خوبی دارند. پس به راحتی می‌توان آن‌ها را مصرف کرد و این در طول زمان برای سلامتی ما عوارض دارد."

منبع: منتال دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری