ورود / ثبت نام

رایانه‌های آینده می‌توانند همزمان با پردازش داده‌ها، به یادآوری اطلاعات نیز بپردازند، عملکردی مشابه مغز انسان

اگرچه امروزه به نظر می‌رسد که رایانه‌ها برای انجام امور روزمره مشابه اعمال انسانی، مانند تشخیص چهره یا پیش‌بینی کلمات بعدی، "فکر می‌کنند"، اما به هیچ وجه مانند مغز انسان عمل نمی‌کنند، حداقل هنوز نه.

اگرچه امروزه به نظر می‌رسد که رایانه‌ها برای انجام امور روزمره مشابه اعمال انسانی، مانند تشخیص چهره یا پیش‌بینی کلمات بعدی، "فکر می‌کنند"، اما به هیچ وجه مانند مغز انسان عمل نمی‌کنند، حداقل هنوز نه. دانشمندان دانشگاه Northwestern، دستگاهی با عنوان memtransistor را توسعه داده‌اند که همزمان اعمالِ پردازش اطلاعات و پردازش خاطرات را انجام می‌دهد. این کار این دستگاه را بیش از پیش شبیه یک نورون کرده و از گروه رایانه‌ها جدا می‌کند، چرا که رایانه‌ها می‌توانند این اعمال را تنها به صورت جداگانه انجام دهند.

Memtransistor را می‌توان ترکیبی از ممریستور و ترانزیستور نامید. ممریستورها یا مقاومت‌های حافظه‌دار، مقاومت‌هایی هستند که می‌توانند ولتاژی که قبلا به آن‌ها اعمال شده را به یاد بیاورند، اما تنها می‌توانند یک کانال ولتاژی را کنترل کنند. با تبدیل این ممریستورها از یک وسیله دو پایانه‌ای، به یک قطعه‌ی سه پایانه‌ای در memtransistor ، این تیم توانستند توانایی این فناوری برای استفاده در سیستم‌های پیچیده را افزایش دهند.

توسعه‌ی یک شبکه عصبی کارامد و فعال که مانند memtransistor فعالیت می‌کند، نه تنها بیشتر شبیه به مغز انسان می‌شود، بلکه احتمالا انرژی کمتری نیز مصرف کرده و همچنین نیازِ به انجام دو پردازش جداگانه را از بین می‌برد.

این محققین توانایی‌های memtransistor را به این صورت بیان می‌کنند: "در مغز معمولا یک نورون به تنها یک نورون دیگر متصل نیست، بلکه به چندین نورون متصل است و یک شبکه عصبی تشکیل می‌دهند. دستگاه ما نیز اجازه ایجاد چنین ساختاری با چند اتصال را می‌دهد، که مشابه با نورون‌های چند سیناپسه است. همچنین ساخت ده‌ها وسیله، با ساخت میلیاردها وسیله که در مورد ترانزیستورهای رایج کنونی انجام شده است تفاوت دارد. بنابر این ما سد بزرگی در مسیر پیشرفت این پروژه و توسعه آن نمی‌بینیم."

اینکه آیا این توسعه، اجرایی خواهد شد یا نه هنوز مشخص نیست. اما استفاده از این تکنولوژی می‌تواند رایانه‌ها و ابزارهای هوشمند را تواناتر از گذشته کرده، و آن‌ها را به شرایط انسانی نزدیک‌تر کند. همچنین توسعه‌ی شبکه‌های عصبی و واسط‌های مغز-رایانه نیز با استفاده از این تکنولوژی ممکن می‌شوند.

منبع: Futurism.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری