ورود / ثبت نام

به کارگیری فرکانس امواج مغزی آلفا در ارزیابی استعداد فرد نسبت به درد

فرکانس امواج مغزی آلفا می‌تواند برای ارزیابی میزان ضعف و استعداد یک فرد برای ایجاد و تجربه‌ی درد مورد استفاده قرار گیرد. این کشف توسط محققان دانشگاه بیرمنگام انگلستان و دانشگاه مریلند ایالات متحده انجام شده است.

فرکانس امواج مغزی آلفا می‌تواند برای ارزیابی میزان ضعف و استعداد یک فرد برای ایجاد و تجربه‌ی درد مورد استفاده قرار گیرد. این کشف توسط محققان دانشگاه بیرمنگام انگلستان و دانشگاه مریلند ایالات متحده انجام شده است.

تجربه‌ی شخصی از درد، در بین افراد مختلف بسیار متفاوت است، حتی زمانی که عامل درد به یک شکل باشد.

تحقیقات چند فاکتور ژنتیکی برای ایجاد اثر درد یافته‌اند، اما هنوز روشی برای پیش‌بینی دقیق سطح درد ناشی از مداخلات پزشکی، مانند شیمی درمانی یا جراحی وجود ندارد.

این مطالعه با این هدف که آیا امکان پیش بینی سطح درد ناشی از یک عمل مشخص، با استفاده از ارزیابی فعالیت مغز در حالت استراحت وجود دارد یا خیر انجام شده است.

محققان برای القای درد خمیر کپساسین که از فلفل تند گرفته می‌شود، را روی ساعد دست چپ داوطلبان قرار داده و آن را گرم کردند. تمام داوطلبین به مدت یک ساعت در معرض درد قرار گرفتند.

محققان با استفاده از EEG دریافتند که کسانی که قبل از این واقعه، دارای امواج آلفا با فرکانس پایین‌تری بودند، میزان درد را بسیار بیشتر از دیگران گزارش کرده‌اند.

در این مطالعه فرکانس امواج آلفا را نیز ثبت کردند و نشان داده شد که کسانی که امواج آلفا با فرکانس بالاتری داشتند (نسبت به حالت بدون درد) درد کمتری را نیز تجربه می‌کردند.

دکتر علی مظاهری می‌گوید: " مشاهده کردیم که فرکانس امواج مغزی آلفای افراد، می تواند به عنوان معیاری برای میزان استعداد فرد در ایجاد و گسترش درد مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع ارتباط مستقیمی با این دارد که چه چیزهایی یک فرد را در مقابل دردهای ناشی از مداخلات پزشکی، حساس می‌کند. این به آن معنی است که ما می‌توانیم افرادی که استعداد بالاتری در زمینه‌ی توسعه درد دارند را شناسایی کرده، و پیش از انجام مداخلات پزشکی، مسیر درمانی را طوری طراحی کنیم که فرد کمتر در معرض درد قرار گیرد."

این مطالعه بیان می‌کند که کاهش فرکانس امواج آلفا در مغز بیماران مبتلا به درد به دلیل درد ایجاد نمی شود، بلکه این افراد در ابتدا دارای امواج آلفای فرکانس پایین بوده اند و همین باعث شده در مقابل ایجاد درد ایمن‌تر یا حساس‌تر باشند.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری