ورود / ثبت نام

۱۱ آوریل روز جهانی بیماری پارکینسون

جیمز پارکینسون، تولدت مبارک! جیمز پارکینسون متخصص مغز و اعصاب، زمین‌شناس و دیرینه شناس‌، دانشمند و یک فعال سیاسی-اجتماعی انگلیسی بود. وی در ۱۱ آوریل ۱۷۵۵ به دنیا آمد و در ۲۱ دسامبر ۱۸۲۴ درگذشت.

جیمز پارکینسون، تولدت مبارک!

جیمز پارکینسون متخصص مغز و اعصاب، زمین‌شناس و دیرینه شناس‌، دانشمند و یک فعال سیاسی-اجتماعی انگلیسی بود. وی در ۱۱ آوریل ۱۷۵۵ به دنیا آمد و در ۲۱ دسامبر ۱۸۲۴ درگذشت. ما روز تولد وی، ۱۱ آوریل را روز جهانی بیماری پارکینسون نامیده و هر ساله آن را گرامی می‌داریم و به افتخار جیمز و اکتشافاتش، در طول ماه آوریل توجه خود را به آگاهی بخشی در مورد بیماری پارکینسون متمرکز می‌کنیم.

شاید بزرگترین دستاورد علمی جیمز که نامش را جاودانه کرد، مقاله‌ی وی تحت عنوان فلج لرزان (Shaking Palsy) در سال ۱۸۱۷ بود، که مربوط به توصیف بیماری می‌شد که بعدها به نام خود وی نامگذاری شد. او این بیماری را متمایز با آنچه که در آن زمان رعشه‌ی معمولی می‌پنداشتند توصیف کرد.

این مقاله با‌ دقت بیماری پارکینسون را که او آن را فلج لرزان می‌نامید، به‌تصویر می‌کشد. مقاله، شش بیمار را به طور مفصل، توصیف می‌کند؛ برای مثال: " اولین نمودهای این بیماری اندک و تقریباً خیلی جزئی است، و رشد آن آنچنان کند است که به‌ندرت پیشرفتی صورت می‌گیرد، به‌طوری که بیمار می‌تواند دوره‌ی دقیق آغاز آن را به یاد بیاورد. اولین علائم احساس ضعف ناچیز است، با لرزیدن در برخی قسمت‌های خاص؛ گاهی اوقات در سر، اما بیشتر در یکی از دست‌ها و بازوها."

"اما با پیشرفت بیماری، حتی این کاهش موقتی درد و رنج ناشی از تحریک اندام‌ها نیز انکار می‌شود. خم شدن مشقت بار می‌شود و نتیجتاً بیمار مجبور می‌شود روی انگشتان پا و قسمت جلوی پا قدم بگذارد، در‌حالی که قسمت فوقانی بدن آنقدر به جلو پرتاب می‌شود که جلوگیری از افتادن با صورت دشوار شود."

پاركینسون از درد و رنجی كه این بیماران از سر گذرانده بودند آگاه و حتی به یافتن درمانی برای این بیماری امیدوار بود ، "... به نظر می‌رسد دلیل کافی برای امیدوار ‌بودن وجود داشته باشد؛ چرا که با برخی فرآیندهای درمانی که قبلا کشف شده بتوان حداقل توقف پیشرفت این بیماری را ممکن ساخت."

او نام این اختلال را به نام خودش نگذاشته است. دکتر ژان مارتین شاركوت اظهار داشت كه نام پاركینسون مستحقِ پیوند با اختلالی است كه او آنقدر دقیق توصیفش كرده است. بنابراین بیماری پارکینسون بهترین انتخاب است.

لاله قرمز به‌عنوان نمادی برای بیماری پارکینسون است.

۱۱ آوریل روز جهانی بیماری پارکینسون

J.W.S. Van der Wereld یک باغبان هلندی که مبتلا به بیماری پارکینسون بود، لاله‌ی قرمزی را به جیمز پاركینسون اهدا کرد و به نام او نیز نام‌گذاری نمود.

منبع: parkinsonsdisease.net

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری