ورود / ثبت نام

ساخت دستگاهی برای تحریک عمقی مغز توسط محققان دانشگاه تهران

محققان دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت یک نمونه آزمایشگاهی دستگاه IPG، شارژ باتری بی‌سیم و برنامه‌ریز بیرونی جهت تحریک عمقی مغز شدند.

محققان دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت یک نمونه آزمایشگاهی دستگاه IPG، شارژ باتری بی‌سیم و برنامه‌ریز بیرونی جهت تحریک عمقی مغز شدند.

بیماری پارکینسون نوعی اختلال حرکتی است که می تواند بر عملکرد معمولی و فعالیت های روزمره بیمار تاثیر بگذارد. این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است رخ می‌دهد. تحریک عمقی مغز، یکی از موثرترین روش های اعصاب شناختی برای کاهش سندروم های ناشی از این بیماری است. این روش برای درمان بیمارانی که نمی توانند از روش داروپزشکی استفاده کنند بسیار موثر است. طی این روش الکترودهای مخصوصی در بخش معینی از عمق مغز که کنترل حرکات ارادی و غیر ارادی را بر عهده دارد کاشته می‌شود. سپس پالس های الکتریکی با دامنه و فرکانس مشخصی توسط دستگاه تولید کننده پالس قابل کاشت در بدن، به این الکترودها اعمال می شود که موجب کاهش یا توقف سندروم ناشی از بیماری پارکینسون می شود. سیستم تولید کننده پالس تشکیل شده از مدارهایی الکترونیکی است که نیاز به منبع تغذیه قابل اتکایی دارد. برای تامین این توان از باتری های قابل شارژ همچون باتری لیتیوم‌یون استفاده می شود. استفاده از این باتری های قابل شارژ این امکان را فراهم می‌کند که با انتقال توان بی سیم از جراحی های مکرر جلوگیری شود از این رو انتقال توان بی سیم در کاشتینه‌های پزشکی همچون این سیستم بسیار سودمند است. همچنین پزشک باید بتواند پالس ها را به نحوی تنظیم کند تا بهبودی بیمار در بهترین وضعیت ممکن قرار گیرد بنابراین سیستم انتقال توان باید بتواند داده های مدنظر را نیز به دستگاه تولید کننده پالس بفرستد. دستگاه تولید کننده پالس قادر به تولید سیگنال هایی از نوع ولتاژ یا جریان الکتریکی است که برای تحریک عمقی مغز استفاده می شوند. تحریک های تولید شده توسط الکترودهایی خاص که از جنس پلاتینیوم-ایریدیوم است به بخش مربوط اعمال می‌شوند.

پژوهشگران کشور در دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری های شناختی طرحی با عنوان “طراحی و پیاده سازی یک نمونه آزمایشگاهی دستگاه IPG، شارژ باتری بی سیم و برنامه ریز بیرونی جهت تحریک عمقی مغز” را انجام داده اند. در این پروژه یک دستگاه تحریک عمقی مغز پیاده سازی شده و راستی آزمایی آن نیز بر روی موش انجام گرفته است.

منبع: دیده بان علم ایران

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری