ورود / ثبت نام

طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (3)

هنگام عبور نور از درون بافت دو پدیده جذب و پراکندگی رخ می دهد. برخی از مواد فیزیولوژیک که جاذب نور نیز می باشند، با عبور نور تغییر غلظت نمی دهند از این مواد می توان به آب ،ملانین و بیلی روبین اشاره کرد.

هنگام عبور نور از درون بافت دو پدیده جذب و پراکندگی رخ می دهد. برخی از مواد فیزیولوژیک که جاذب نور نیز می باشند، با عبور نور تغییر غلظت نمی دهند از این مواد می توان به آب ،ملانین و بیلی روبین اشاره کرد.ولی برخی از مواد مانند اکسی و دئوکسی هموگلوبین به میزان اکسیژن گیری و متابولیسم بافت مورد بررسی وابسته بوده و با زمان تغییر میکنند.بنابراین محاسبه میزان تغییرات زمانی در جذب اپتیکی می تواند اطلاعات مفیدی را بدست دهد.

 

طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک
طیف جذبی آب و اکسی و دئوکسی هموگلوبین

 

 

در طیف جذبی آب و اکسی و دئوکسی هموگلوبین مشاهده می شود که در طول موج های خاصی جذب نورمادون قرمز در آب بیشتر می باشد، استفاده کلینیکی این مورد می تواند در پایش میزان آب درون مثانه باشد. در یک دامنه طول موجی بین 650 تا 1000 نانومتر، میزان جذب نور در دو کروموفور اصلی خون یعنی اکسی و دئوکسی هموگلوبین بیشتر می باشید و در این دامنه از طول موج میتوان در طیف نگاری مادون قرمز استفاده کرد.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری