ورود / ثبت نام

طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (1)

مغز و سیستم اعصاب مرکزی به عنوان مهمترین و پیچیده ترین عضو بدن است که مرکز ذخیره سازی، پردازش و آنالیز اطلاعات،کنترل رفتار و حرکات بدن و همچنین درک انسان می باشد. اطلاع از اتفاقاتی که در داخل مغز می افتد و نحوه عملکرد آن همواره مورد توجه محققین بوده است

مغز و سیستم اعصاب مرکزی به عنوان مهمترین و پیچیده ترین عضو بدن است که مرکز ذخیره سازی، پردازش و آنالیز اطلاعات،کنترل رفتار و حرکات بدن و همچنین درک انسان می باشد. اطلاع از اتفاقاتی که در داخل مغز می افتد و نحوه عملکرد آن همواره مورد توجه محققین بوده است چرا که دستیابی به این اطلاعات می تواند به کشف زود هنگام بیماری های مختلف روانی و حتی جسمی قبل از بروز فیزیکی آنها منجر شود. روش های مختلفی جهت بررسی نحوه عملکرد مغز وجود دارد مانند استفاده از EEG، MRI، PET . این روش ها اطلاعات وسیعی در باره نواحی فعال و درگیر در مسائل شناختی فراهم می کنند. طیف نگاری مادون قرمز کارکردی نزدیک (fNIRS) فناوری نسبتا جدیدی در این زمینه است.

در این روش، پرتو مادون قرمز ، به سطح پوست سر تابانده می شود. بخشی از نور تابیده شده جذب و بخشی نیز پخش می گردد. با اندازه گیری تغییرات در مشخصه های امواج نوری بازتاب شده از سطح سر می توان پاسخ همودینامیک را ارزیابی نمود.


طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS)

با توجه به اینکه افزایش فعالیت مغزی باعث مصرف اکسیژن و در نتیجه افزایش جریان خون در آن ناحیه از مغز می شود، این تغییرات باعث تغییر در میزان اکسی و دئوکسی هموگلوبین در آن ناحیه مغزی می شود. تکنولوژی fNIRS تغییرات نسبی در غلظت اکسی هموگلوبین، دی اکسی هموگلوبین و مجموع اکسی هموگلوبین + دی اکسی هموگلوبین را برای نمایش پیوسته و آنلاین دینامیک مغز اندازه گیری می کند.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری