ورود / ثبت نام

ویژه نامه واسط مغز و رایانه - شماره 3

همانطور که گفته شد، برای طراحی یک سیستم BCI، می بایست سیگنال های مغزی کاربر در هنگام انجام هریک از فعالیت های ذهنی مورد نظر، اخذ شود.

ویژگی های واسط های مغز و رایانه

همانطور که گفته شد، برای طراحی یک سیستم BCI، می بایست سیگنال های مغزی کاربر در هنگام انجام هریک از فعالیت های ذهنی مورد نظر، اخذ شود.

در ادامه و طی فرایند پیش پردازش، عوامل زاید از قبیل انواع نویزها و آرتیفکت ها از روی سیگنال مغزی، حذف می شوند تا کیفیت سیگنال دریافتی بهبود یابد. سپس، از روی سیگنال های پیش پردازش شده، مجموعه ای از ویژگی ها استخراج می شود، به گونه ای که ویژگی های استخراج شده، بیشترین اطلاعات را برای جدا سازی سیگنال مربوط به هریک از فعالیتهای ذهنی از سایر فعالیتهای مغز داشته باشند.

سیگنال های اخذ شده ابعاد بسیار بالایی دارند، لذا تفکیک آنها به صورت مستقیم کار دشواری خواهد بود. از این رو، مرحله استخراج ویژگی باعث خواهد شد تا هر سیگنال بر اساس ویژگی هایی با ابعاد بسیار کم و در عین حال حاوی بیشترین اطلاعات بازنمایی شود.

در آخرین گام، یک سیستم طبقه بندی طراحی می گردد که سیگنال های مغزی را بر اساس ویژگی های استخراج شده دریافت و نوع فعالیت ذهنی انجام شده را بازشناسی کرده و دستورات لازم را به دستگاه بیرونی ارسال می کند. در سیستم طبقه بندی، سیگنال های مربوط به یک دستورالعمل مشخص در یک طبقه مجزا قرار می گیرند.

نمونه از طبقه بندی بر اساس دو ویژگی

شکل 3 نمونه از طبقه بندی بر اساس دو ویژگی

برای تحقیق و پژوهش و به طور کلی فعالیت در حوزه سیستم¬های BCI نیاز به یک آشنایی کلی از مغز و نحوه کارکرد آن داریم که می-توانید برای اشنایی با نحوه ثبت و آنالیز سیگنال مغزیEEG به درسنامه الکتروانسفالوگرافی و درسنامه پردازش و آنالیز سیگنال در بخش آموزش و پژوهش/درسنامه ها مراجعه نمایید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری