ورود / ثبت نام

مغزتان پیش‌بینی می‌کند دوستان شما چه کسانی هستند!

محققان با مشاهده‌ی چگونگی واکنش مغز به مجموعه‌ای از کلیپ‌های ویدئویی دریافتند که مغز انسان می‌تواند پیش‌بینی کند چه کسانی دوستان یک فرد هستند.

محققان با مشاهده‌ی چگونگی واکنش مغز به مجموعه‌ای از کلیپ‌های ویدئویی دریافتند که مغز انسان می‌تواند پیش‌بینی کند چه کسانی دوستان یک فرد هستند. دوستان الگوهای فعالیت عصبی بسیار مشابهی دارند. این تشابه بین دوستانِ دوستان نیز مشهود ولی کمتر است.

این پژوهش در نوع خود اولین مطالعه‌ای است که فعالیت عصبی افراد را در یک شبکه اجتماعی در دنیای واقعی مورد بررسی قرار می‌دهد. نتایج نشان می‌دهد که دوستان دنیای اطراف خود را به طرز ویژه‌ای مشابه هم پردازش می‌کنند.

این مطالعه، دوستی و یا روابط اجتماعی را در میان نزدیک به ۲۸۰ دانشجو مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. محققان فاصله اجتماعی بین جفت افراد را بر اساس روابط اجتماعی گزارش شده‌شان تخمین زده‌اند. از دانشجویان خواسته شد تا مجموعه ویدئوهایی را تماشا کنند و همزمان فعالیت عصبی آن‌ها از طریق اسکنر fMRI ضبط می‌شد. ویدئوها موضوعات و ژانرهای مختلفی داشتند. شرکت کننده‌ها ویدئوهای یکسان با ترتیب یکسان و با دستورالعمل‌های مشابهی مشاهده می‌کردند. محققان واکنش‌های عصبی را جفت جفت در میان دانشجویان مقایسه کردند تا معین کنند آیا جفت دانشجویانی که دوست بوده‌اند، فعالیت عصبی شبیه‌تری نسبت به جفت افرادی که در شبکه اجتماعی از هم دور بوده‌اند، داشته اند یا خیر.

یافته‌ها آشکار ساخت که شباهت واکنش عصبی در میان دوستان خیلی قدرتمند بوده و این الگو در سراسر مناطق مغزی درگیر پاسخ‌های عاطفی که توجه فرد و استدلال سطح بالای وی را هدایت می‌کند، آشکار شده است. حتی زمانی که محققان متغیرهایی مثل چپ‌دست یا راست‌دست بودن، سن، جنسیت، قومیت و ملیت را کنترل کردند، شباهت در فعالیت عصبی میان دوستان همچنان مشهود بود.

این شباهت‌ها را می‌توان در پیش‌بینی این موضوع که آیا افرادی دوست بوده‌اند یا نه ، به کار گرفت.

این تیم دنبال این است که دریابد آیا ما به طور ذاتی به سوی افرادی گرایش پیدا می‌کنیم که دنیا را شبیه به ما می‌بینند؟ یا وقتی تجربیات را برای هم به اشتراک می‌گذاریم شباهت بیشتری به هم پیدا می‌کنیم؟ یا هر دو عامل همزمان مؤثرند؟

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری