ورود / ثبت نام

برخی تفاوت‌های بین نیم‌کره‌های مغز

مساله‌ای در حاشیه‌ی علم اعصاب وجود دارد و آن این که تصور می‌شود سمت چپ مغز بیشتر خلاق و هنری است و سمت راست مغز بیشتر منطقی است.

شما راست‌مغز هستید یا چپ‌مغز؟

مساله‌ای در حاشیه‌ی علم اعصاب وجود دارد و آن این که تصور می‌شود سمت چپ مغز بیشتر خلاق و هنری است و سمت راست مغز بیشتر منطقی است. با یک جستجوی ساده‌ی اینترنتی می‌توانید مطالب زیادی در مورد این موضوع بیابید اما حقیقت این است که چیزی به عنوان چپ مغز یا راست مغز وجود ندارد.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده بود٬ دانشمندان با بررسی مغز بیش از هزار نفر مدرکی که مبنی بر این موضوع باشد نیافته‌اند. البته بین نیم‌کره‌ی راست و چپ مغز تفاوت‌هایی وجود دارد اما سمت غالبی نمی‌توان تعیین کرد. بیشتر فعالیت‌هایی که در یک سمت دیده می‌شود را می‌توان در سمت دیگر نیز مشاهده کرد.

تمامی خواص مغزی که شما را تبدیل به یک انسان می‌کند در هر دو سمت مغز وجود دارد.

به مدرک نیاز دارید؟ اگر یکی از نیم‌کره‌های مغز یک کودک ۳ ماهه را بردارید - که این کار برخی اوقات توسط جراحان برای درمان بعضی بیماری‌های خاص مثل صرع انجام می‌شود- آن کودک می‌تواند با داشتن یک حافظه و شخصیت معمولی رشد کند! چنین جراحی‌ای که به آن «هموسفرکتومی» گفته می‌شود٬ صدها بار در قرن اخیر توسط جراحان انجام گرفته است.

پس تفاوت بین دو نیم‌کره‌ی مغز چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که طرف چپ مغز٬ کنترل سمت راست بدن را بر عهده دارد و طرف راست مغز کنترل سمت چپ را. برای چشم‌ها این مسئله کمی پیچیده تر می‌شود: اعصاب سمت چپ هر دو چشم به سمت چپ مغز و اعصاب سمت راست هر دو چشم به سمت راست مغز متصل هستند.

در قرن ۱۹ گروهی از دانشمندان دریافتند که افرادی که دچار مشکل در تکلم هستند احتمال می‌رود در بخش‌های به خصوصی از سمت چپ مغز خود دارای آسیب باشند. آن‌ها این طور نتیجه گرفتند که این ناحیه‌ها متعلق به پردازش زبان هستند و اعلام کردند که زبان در سمت چپ مغز جای دارد! آن ایده احتمالاً ریشه‌ی این باور است که سمت چپ مغز بیشتر خلاق است و سمت راست بیشتر تحلیل‌گرا.

بعد‌ها کتاب «مورد غیر عادی دکتر جکیل و مستر هاید» به گسترش این ایده‌ی راست و چپ مغز بودن در فرهنگ عامه کمک کرد. اما این موضوع از یک مغز تا مغز دیگر تفاوت دارد.

مرکز پردازش زبان در حدود ۵ درصد از انسان‌های راست دست٬ در طرف راست مغز و در ۳۰ درصد از آدم‌های چپ‌دست در سمت راست قرار دارد. در اغلب افراد، هر دو نیم‌کره‌ی مغز در بخشی از تکلم نقش دارند. افرادی که به نیم‌کره‌ی سمت چپ آن‌ها آسیب وارد شده است می‌توانند با استفاده از نیم‌کره‌ی سمت راست خود تکلم را بیاموزند.

محققان هنوز در حال پژوهش برای درک تفاوت‌های بین دو نیم کره و درک تفاوت در انسان‌های با نامتقارنی‌های گوناگون در مغز هستند. ولی این عقیده در مورد انسان‌های راست مغز و چپ مغز یک عقیده‌ی غیر علمی و ساختگی است.

منبع: لایو ساینس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری