ورود / ثبت نام

هفته‌ي آگاهی از مغز چیست؟

"هفته‌ی آگاهی از مغز" یک کمپین جهانی برای ایجاد، و ارتقای علاقه‌مندی عمومی و حمایت از مطالعات مغز است، که هر ساله در ماه مارس برگزار می‌شود. مشارکت کنندگان در این کمپین با انجام فعالیت‌های ابتکاری خود، سعی دارند شگفتی‌های مغز و اثرات عمیق علوم این حوزه را در زندگی روزمره‌ي ما نشان دهند.

"هفته‌ی آگاهی از مغز" یک کمپین جهانی برای ایجاد، و ارتقای علاقه‌مندی عمومی و حمایت از مطالعات مغز است، که هر ساله در ماه مارس برگزار می‌شود. مشارکت کنندگان در این کمپین با انجام فعالیت‌های ابتکاری خود، سعی دارند شگفتی‌های مغز و اثرات عمیق علوم این حوزه را در زندگی روزمره‌ي ما نشان دهند.

هفته‌ی آگاهی از مغز در سال ۱۹۹۶ و با تلاش ۱۶۰ نهاد، در ایالات متحده‌ی آمریکا پایه گذاری شد. اتحادیه پژوهش‌های مغز دانا (DABI) اولین هفته‌ی آگاهی از مغز را برگزار کرد.

طی ۲۴ سال گذشته، هفته‌ی آگاهی از مغز به عنوان یک رویداد جهانی رشد و توسعه پیدا کرده است و هم اکنون همکاری بیش از ۷۳۰۰ همیار در ۱۱۷ کشور را شامل می‌شود. این هفته فرصتی را فراهم می‌کند تا مردم از پیشرفت‌های انجام شده در تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در روش‌های تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی نظیر آلزایمر، پارکینسون، افسردگی و ... اطلاعات مفیدی را که توسط متخصصین مشارکت کننده در رویداد ارائه می‌شود، کسب کنند.

اما چه کسانی در این رویداد شرکت کرده و می‌کنند؟

مشارکت کنندگان برگزاری هفته‌ی آگاهی از مغز، شامل دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی، مدارس، گروه‌های علاقه‌مند، انجمن‌های تخصصی، مجموعه‌های دولتی مرتبط، شرکت‌های خصوصی مرتبط و ... می‌شود.

هفته‌ی آگاهی از مغز، به عنوان یک تلاش همگانی، به شرکای خود این موقعیت را می‌دهد که توجه ملی و بین المللی را بر پیام‌های خاص این حوزه در بازه‌ی علاقه مندی مشترک همه (مطالعات مغز)، متمرکز کنند.

طی این هفته چه نوع رویدادهایی برگزار می‌شود؟

رویدادهای مربوط به هفته‌ی آگاهی از مغز، هیچ محدودیتی ندارند؛ از جمله‌ي آن‌ها می‌توان به برگزاری سخنرانی‌ها، سمپوزیوم‌ها، و بحث‌های پنلی، جشنواره‌های مغزی با فعالیت‌های چالش برانگیز، بازی‌ها و آزمایشات، رقابت‌های هنری و ادبی، اجراهای نمایشی و کنسرتی، برنامه‌هایی در مدارس، بازدید از آزمایشگاه‌های علوم اعصاب، نمایش آثار موزه‌ها در حوزه‌ی مغز، ایجاد جایگاه اختصاصی برای آگاهی رسانی در مراکز عمومی، و کمپین‌های صفحات مجازی اشاره کرد.

در کشور ما برگزاری این رویداد چگونه است؟

برگزاری این رویداد در کشور ما از سال ۱۳۹۴، با حمایت‌های ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی آغاز شده است و هر ساله با همکاری مراکز و نهادها از جمله آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود. امسال نیز پنجمین آن به زودی برگزار خواهد شد. این برنامه در جهان، در اواخر اسفند ماه برگزار می‌شود، اما در ایران به دلیل همزمان شدن با سال نو، تاریخ برگزاری آن کمی پس و پیش می‌شود.

در هفته‌ی آگاهی از مغز تلاش می‌شود تا با استفاده از تمامی راه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، سطح دانش و اطلاع از توانایی‌های مغز و همچنین راه‌‌های جلوگیری از کاهش توانایی‌های مغز در بین اقشار مختلف مردم جامعه افزایش یابد.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری