ورود / ثبت نام

هشدار اختلالات جدی مغزی در افرادی که علائم خفیف ابتلا به کرونا‌ ویروس دارند

متخصصان مغز و اعصاب انگلیسی بیان کرده‌اند که عوارض بیماری کرونا شامل التهاب مغز و روان‌آشفتگی (دلیریوم) تا آسیب عصبی و سكته مغزی نیز است. در بعضی موارد، مشکل عصبی اولین و اصلی‌ترین علامت بیمار بوده است.

متخصصان مغز و اعصاب انگلیسی بیان کرده‌اند که عوارض بیماری کرونا شامل التهاب مغز و روان‌آشفتگی (دلیریوم) تا آسیب عصبی و سكته مغزی نیز است. در بعضی موارد، مشکل عصبی اولین و اصلی‌ترین علامت بیمار بوده است.

این موارد، که در ژورنال Brain منتشر شده است، حاکی از افزایش آمار شرایط تهدیدآمیز برای سلامتی به نام التهاب حاد منتشره‌ی مغزی (Adem) است، زمانی که اولین موج عفونت‌ها در بریتانیا رخ داد، در انستیتوی نورولوژیUCL ، موارد Adem از یک مورد در ماه قبل از این بیماری همه‌گیر به دو یا سه مورد در هفته در ماه آوریل و ماه می افزایش یافت. ۱۲ بیمار مبتلا ‌به التهاب سیستم عصبی مرکزی، 10 نفر مبتلا به بیماری مغز با روان‌آشفتگی یا روان‌پریشی، هشت نفر دچار سكته مغزی و هشت نفر دیگر نیز دارای مشکلات عصبی محیطی بودند كه بیشتر در آنها تشخیص Guillain-Barré داده شده بود (یك واكنش سیستم ایمنی كه به اعصاب حمله می‌كند و فلج‌شدن را به همراه دارد). این مساله در 5٪ موارد کشنده است.

مایکل زندی، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه و مشاور در انستیتو و اتحادیه بنیاد NHS دانشگاه کالج لندن گفت: "ما مواردی را روی مغز تحت تأثیر Covid-19 می‌بینیم که قبلاً در مورد ویروس‌های دیگر ندیده بودیم."

وی اضافه کرد: "آنچه که ما در مورد بعضی از این بیماران Adem و سایر بیماران دیده‌ایم، این است که شما ممکن است اختلال عصبی شدید داشته یا کاملا بیمار باشید، اما در ظاهر به یک بیماری ریوی کم ‌اهمیت مبتلا هستید."

وی گفت: "از نظر بیولوژیکی، Adem شباهت‌هایی با ام اس دارد، اما شدیدتر است و معمولاً به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد. برخی از بیماران دچار ناتوانی طولانی مدت خواهند شد و برخی دیگر می‌توانند بهبودی خوبی به دست بیاورند."

این موارد باعث نگرانی در مورد اثرات طولانی مدت Covid-19 روی سلامتی می‌شود که مدت‌ها پس از رهایی از ویروس، برخی از بیماران تنگی‌نفس و خستگی با خود به یادگار دارند و برخی دیگر با بی‌حسی، ضعف و مشکلات حافظه دست و پنجه نرم خواهند کرد.

یک بیمار کرونایی که در این مقاله در موردش شرح داده شده است، یک خانم 55 ساله می‌باشد که سابقه بیماری روانی ندارد، اما روز بعد از مرخص‌شدن از بیمارستان شروع به انجام اعمال عجیب‌و‌غریب کرده است.

او بارها و بارها کت خود را درآورده و دوباره پوشیده است و صحبت از این توهم کرده که میمون‌ها و شیرهایی را در خانه‌ی خود دیده‌است. وی در بیمارستان بستری شد و به تدریج با داروهای ضد‌روانپریشی بهبود یافت.

یک زن دیگر، در سن 47 سالگی، یک هفته پس از بروز سرفه و تب، سردرد و بی‌حسی در دست راست خود در بیمارستان بستری شد. او بعداً خواب‌آلود و بی‌توجه به تحریکات بیرونی بوده و نهایتا جهت رفع فشار ناشی از تورم مغزش، بخشی از جمجمه‌اش برداشته شده است.

زندی گفت: "ما می‌خواهیم كه پزشكان در سراسر جهان نسبت به این عوارض ویروس كرونا هوشیار باشند." وی از پزشکان متخصص، پزشکان عمومی و کارکنان بهداشت و درمان درگیر با بیمارانی که علائم شناختی، مشکلات حافظه، خستگی، بی‌حسی یا ضعف دارند، خواست تا در این مورد با متخصصان مغز و اعصاب صحبت کنند.

ممکن است طیف گسترده‌ای از اختلالات مغزی ناشی از Covid-19 هنوز مشخص نشده باشد. زندی گفت: "آنچه در حال حاضر ما واقعاً به آن احتیاج داریم، تحقیقات کاملتر است تا ببینیم واقعاً در مغز چه می گذرد."

یکی از نگرانی‌ها این است که ویروس می‌تواند اقلیتی از جمعیت را با آسیب‌های خفیف مغزی که فقط در سال‌های بعد آشکار می‌شود، مواجه کند، همانطور که به دلیل همه‌گیری آنفولانزای سال 1918، به نظر می‌رسید بالغ بر یک میلیون نفر مبتلا ‌به بیماری مغزی شدند.

وی ادامه داد: "نگرانی‌ای که وجود دارد این است که برخی از بیماری‌های همه‌گیر پنهان بعد از کووید رخ دهد و شما بخواهید تأثیرات متاخر آنها روی مغز را بررسی کنید، چرا که اثرات خفیفی روی مغز می‌گذارد و به آرامی پیامدهایی در سالهای آینده نمایان می‌سازد. "

"ما امیدوارم که، به وضوح، این اتفاق نیافتد، اما هنگامیکه تحت تأثیر چنین بیماری همه گیر عظیمی قرار می‌گیریم که بر چنین بخش وسیعی از جمعیت تأثیر می‌گذارد، باید نسبت به آن هوشیار باشیم."

"این مهم است که ما شروع به تهیه‌ی برنامه‌های توانبخشی بعد از کووید 19 می‌کنیم. قبلاً دیده‌ایم که ممکن است برخی از افراد مبتلا به Covid-19 به یک دوره‌ی توان‌بخشی طولانی‌مدت، توانبخشی جسمی مانند ورزش و توانبخشی مغزی نیاز داشته باشند. باید درباره تأثیر این عفونت بر مغز اطلاعات بیشتری کسب کنیم."

منبع: theguardian.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

ایمان شیرزادی
ایمان شیرزادی
4 سال پیش

من مقاله اختلالات مغزی کرونا رو خوندم . الان همسرم دقیقن بعد از کرونا خفیف علائم ام اس رو داره . خیلی نگران هستیم . خیلی دکتر رفتیم . ممکنه جواب منو بدین . و راهنماییم کنیین.

امین بهزادیان
امین بهزادیان
3 سال پیش

سلام . من پدرم کرونا گرفت به صورت خیلی خفیف ولی به محضی که فهمید تستش مثبته تمام مغزش بهم ریخت و کاملا روحیشو از دست داد و اصلا یک ادم وحشتناک عجیبی شد و حتی با بیست تا قرص قصد خودکشی کرد و یا در بیمارستان فکرای الکی و حذیان گویی میکرد و شیشه هارو میشکستو سرشو میزد به دیوار ایا این نشون از تاثیر کرونا بر مغزشه؟

MASNA nazari
MASNA nazari
3 سال پیش

با علائمی چون بدن درد و ضعف شدید درگیر کرونا شدم .در دوران ابتلا اصلا سرفه نداشتم پس از بهبودی به شدت از مشکل حافظه رنج می برم.ضعف های شدید و سرفه دارم .در ضمن استرس شدید دارم و نسبت به اطرافیان پرخاشگر هم شدم.گرچه همه این علائم بصورت سینوسی هستن اما مشکل حافظه ام روز ب روز داره شدیدتر میشه

دکتر رحمانی
دکتر رحمانی
3 سال پیش

تا 6.7 ماه آینده بشریت با اپیدمی ذهنی بی خود گری مواجه خواهد شد ، یعنی در اصل بعد از چند ماه ویروس کرونا به مغز حمله خواهد کرد و تحت کنترل خواهد گرفت.
واکسن ها دور زده میشن یعنی اپیدمی کرونای جهش یافته مغزی توانایی دور زدن واکسن ها را خواهد داشت که اون هم به دلایلی انجام میشه که در دنیای پزشکی و علم مورد بررسی و تجزیه تحلیل نیست.

كارشناس ترويج و آموزش
2 سال پیش

سپاس از اشتراك گذاري اطلاعات

پیمان یاراحمدی
پیمان یاراحمدی
2 سال پیش

با سلام من تمام این علائم رو داشتم خیلی زیاد آزاردهنده بود سرچ کردم دیدم خیلی شبیه حملات پنیک بود،انقدری بد بود من اصلا همچین تجربه ایی نداشتم تا قبل از این احساس سبکی سر گیجی عدم تمرکز و حملات عصبی بدون مقدمه تپش قلب ناگهانی احساس گرما که بعد متوجه شدم گویا علائم کرونای جدید هم هست که ی مدت داروهای تقویتی و کرونا مصرف کردم که خداروشکر رفع شد،خواستم با شما هم درمیون بزارم

مظفری
2 سال پیش

درود

به امید بهبودی همه 

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری