ورود / ثبت نام

یک قطعه اَبَررسانا می تواند قطعه‌ی گم شده‌ی مغز یک شبه انسان با فن‌آوری هوش مصنوعی باشد

یک قطعه ابررسانای جدید به زودی به کامپیوترها این امکان را می‌دهد که خیلی شبیه به ما تصمیم‌گیری کنند و اساساً آن‌ها را به مغزهای مصنوعی تبدیل خواهد کرد.

یک قطعه ابررسانای جدید به زودی به کامپیوترها این امکان را می‌دهد که خیلی شبیه به ما تصمیم‌گیری کنند و اساساً آن‌ها را به مغزهای مصنوعی تبدیل خواهد کرد.

محققان در موسسه ملی استانداردها و فناوریِ آمریکا (NIST) توضیح می دهند که این قطعه، مانند مغز واقعی، با پردازش سیگنال های الکتریکی که دریافت می کند و تولید سیگنال‌های خروجی مناسب، قادر به یادگیری است. این فرایند عملکرد سیناپس های زیستی در مغز را منعکس می کند که به عصب ها اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

سیناپس مصنوعی استوانه‌ای فلزی با قطر ۱۰ میکرومتر است و طوری طراحی شده که بتواند از طریق تجربه یا از محیط پیرامونش یاد بگیرد.

همانطور که در زمینه‌ی هوش مصنوعی متداول است، این قطعه حتی بهتر از رقیب زیستی خود یعنی مغز ما عمل می کند؛ انرژی کمتری استفاده می‌کند و سیگنال‌ها را خیلی سریع تر از اعصاب انسان (۱ میلیارد بار در ثانیه) می فرستد. در مقام مقایسه، سیناپس های ما حدود ۵۰ بار در ثانیه سیگنال می فرستند. این امر تاثیری قابل توجه در پردازش دارد زیرا هر چه تناوب سیگنال های الکتریکی بیشتر باشد، ارتباط بین سیناپس ها قوی-تر می شود.

این قطعه قرار است توانایی «کامپیوترهای نورومورفیک» را افزایش دهد که می توانند هوش مصنوعی را پشتیبانی کنند و روزی برای بهبود توانایی‌های شهودی و تصمیم گیری دستگاه های هوشمند مثل خودروهای بدون سرنشین و حتی ابزارهای تشخیص سرطان حیاتی خواهند بود.

در حالی که هوش مصنوعی می تواند شرایط را در علم پزشکی تغییر دهد، کامپیوترهای مرسوم که سیستم های آن را راه‌اندازی می کنند هنوز با کارهایی مثل تشخیص متن مشکل دارند. به گفته‌ی محققان NIST، این به این دلیل است که آن‌ها حافظه را به همان شکل که ما نگه می داریم، نگه نمی‌دارند. مغز ما اطلاعات را پردازش می کند و هم زمان خاطرات را نیز ذخیره می کند، در حالی که کامپیوتر این دو کار را جدای از هم انجام می دهد.

سیناپس مصنوعی جدید این مشکل را حل کرده و به کامپیوترها اجازه می دهد که از مغز انسان تقلید کنند.

گرچه هنوز در مرحله‌ی آزمایشی است، ولی محققان مطمئن هستند که روزی نسل جدیدی از مغزهای مصنوعی را که می توانند توانایی های کنونی سیستم های هوش مصنوعی را بهبود بخشند، پشتیبانی خواهد کرد.

منبع: sciencealert.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری