ورود / ثبت نام

تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای (14)

رای یافتن ناحیه حرکتی ابتدا طول خط واصل میان دو ابرو (nasion) تا زیر برآمدگی پس سری (inion) را اندازه‌گیری و نقطه میانی را مشخص می‌نماییم.

اندازه گیری بر مبنای سیستم 20-10 قسمت اول

رای یافتن ناحیه حرکتی ابتدا طول خط واصل میان دو ابرو (nasion) تا زیر برآمدگی پس سری (inion) را اندازه‌گیری و نقطه میانی را مشخص می‌نماییم. برای مثال اگر این طول 36 سانتیمتر باشد نقطه میانی یعنی 18 سانتیمتر به عنوان نقطه اولیه Cz در نظر گرفته می‌شود، برای دقت بیشتر از نقطه preauricular در نیمکره راست تانیمکره چپ را اندازه گیری می‌نماییم و طوری کمان می‌زنیم که از نقطه Cz اولیه عبور نماید.


اندازه گیری بر مبنای سیستم 20-10 قسمت اول

به این ترتیب تقاطع دو کمان Cz را نشان می‌دهد. سپس از نقطه ابتدایی (nasion) به ترتیب 20،20،20،20،10 و 10% طول کل را یعنی 6/3، 2/7، 2/7، 2/7، 2/7 و 6/3 سانتیمتر را اندازه گیری می‌نماییم تا به نقطه انتهایی (inion) برسیم.

در این صورت به ترتیب نقاط Oz, Pz, Cz, Fz, Fpz, Nz و Iz را خواهیم داشت. به همین ترتیب اگر از گوش چپ به راست برویم 10% بالاتر از نقطه preauricular به T3 و بعد از 20% به C3 و سپس به Cz، C4 و T4 خواهیم رسید. در این سیستم F نماینده لوب پیشانی (Frontal)، C نماینده نقاط مرکزی (center)، P نماینده لوب آهیانه (Parietal)، O نماینده لوب پس‌سری (Occipital) و T نماینده لوب گیجگاهی (Temporal) می‌باشد. اعداد زوج مربوط به نیمکره راست و اعداد فرد نقاط نیکره چپ را نشان می‌دهد. نقاط دیگر را هم به همین ترتیب به دست میاوریم. مثلا اگر دور سر را با عبور از Fpz و Oz اندازه بگیریم به طوری که از T3 عبور نماید، 5% اول این فاصله در نیمکره چپ ما را به Fp1 و سپس 10% این طول روی کمان ذکر شده به F7 سپس به T3 می‌رساند، که در شکل به وضوح نشان داده شده است.


اندازه گیری بر مبنای سیستم 20-10 قسمت اول

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری