ورود / ثبت نام

تحقیقات می‌گویند خلاقیتِ بیش‌تر به معنی برتری در کنترل شناختی نیست

به تازگی مطالعه‌ای نوین به منظور ارزیابی ارتباط بین خلاقیت و کنترل شناختی صورت گرفته است. این تحقیق نشان می‌دهد خلاقیت بیش‌تر لزوما به معنی داشتن کنترل شناختی بیشتر نیست.

به تازگی مطالعه‌ای نوین به منظور ارزیابی ارتباط بین خلاقیت و کنترل شناختی صورت گرفته است. این تحقیق نشان می‌دهد خلاقیت بیش‌تر لزوما به معنی داشتن کنترل شناختی بیشتر نیست.

محققان بین افرادی که در زندگی روزمره‌شان به دستاوردهای خلاقانه دست یافته بودند و افرادی که در آزمایشگاه نتایج خوبی به دست آورده بودند مقایسه‌ای انجام دادند. در مطالعه اول محققان بر ارزیابی آزمایشگاهی خلاقیت، که میزان "تفکر واگرا" را بررسی می‌کرد، تمرکز کردند.

بعد از انجام این آزمایش، داوطلبان فعالیت دیگری که برای ارزیابی کنترل شناختی طراحی شده بود را کامل کردند، فعالیتی برای ارزیابی توانایی تغییر تمرکز و توجه. محققان سپس توجه خود را به زمانِ پاسخ گویی داوطلب‌ها به این فعالیت معطوف کردند. در حین انجام این فعالیت از داوطلبان EEG گرفته شد.

محققان دریافتند افرادی که به امتیاز بالاتری در تفکر واگرا دست یافته بودند، کنترل شناختی قوی‌تری نیز داشتند، همانگونه که زمان پاسخ‌دهی و داده‌های حاصل از EEG نشان داد.

در مطالعه دوم، محققان فعالیتی برمبنای تفکر واگرا برای داوطلبان طراحی کردند، و یک آزمون برمبنای زندگی واقعی نیز به آن اضافه کردند.

سپس محققان به ارزیابی کنترل شناختی آن‌ها پرداختند. در مطالعه دوم محققان دریافتند افرادی که در آزمون تفکر واگرا نتیجه‌ی بهتری کسب کرده بودند، یک بار دیگر کنترل شناختی بهتری از خود نشان دادند. در سوی دیگر، افرادی که در زندگی روزمره خود به دستاوردهای بیشتری مبتنی بر خلاقیت دست یافته بودند، لزوما نه در آزمون تفکر واگرا و نه در آزمون کنترل شناختی، به امتیاز بالایی دست پیدا نکردند. این یافته‌ها نشان می‌دهد آزمون‌های آزمایشگاهیِ خلاقیت و دستاوردهای خلاقانه‌ی زندگی روزمره به فرآیندهای شناختی متفاوتی وابسته هستند.

محققان در پژوهش قبلی، دریافتند که مغز افرادی که در زندگی روزمره از خود خلاقیت نشان می‌دهند نسبت به افرادی که از خلاقیت کمتری بهره می‌برند، اطلاعات حسی بیشتری را دریافت و پردازش می‌کند. اطلاعات بیش از حد می‌تواند گیج کننده باشد. اما در سوی دیگر به افراد خلاق این اجازه را می‌دهد که به چیزهایی توجه کنند که دیگران متوجه آن نیستند.

محقق این پروژه، تاکید می‌کند که نتایج این آزمایش نباید برای آسیب‌شناسی خلاقیت به کار رود. او می‌گوید: "افراد خلاقِ این آزمون در کنترل شناختی ضعیف نبوده‌اند. شاید اگر فعالیتِ طرح شده برایشان جذاب بود یا با آن کاملا درگیر می‌شدند، بهتر عمل می‌کردند."

منبع: مدیکال اکسپرس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری